Helgeland danket ut Lofoten i antall kommersielle gjestedøgn i 2020, og gjorde det samme i 2021

Foto

Gorm Kallestad / NTB

Deler av reiselivsnæringen gir håp i krisen

Publisert: 17. januar 2022 kl 09.40
Oppdatert: 21. januar 2022 kl 10.46

Runar Leite er administrerende Direktør i Azets Insight Norge

SYNSPUNKT: Vi lever fortsatt med koronarrestriksjoner og begrensninger i kontakten med hverandre og omverdenen. Blant de som opplever det tyngst er unektelig de mange bedriftene og næringene rundt om i landet, som har kjempet seg gjennom krisen. Mange klarte seg så vidt det var, og hadde sakte begynt å lege sårene fra en hard kamp mot røde tall, bortfall av kunder og permittering av ansatte. 

Reiselivsnæringen har overrasket både seg selv og andre siden nedstengingen av Norge 12. mars 2020. Ved inngangen til koronakrisen og den første sommeren med restriksjoner var reiselivsnæringen den som led mest. Reising ble frarådet – og de som krysset landegrenser måtte belage seg på karantene. Utenlandsturistene er helt sentrale for mange destinasjoner, bedrifter og arbeidsplasser rundt om i landet. Første halvår i 2020 falt den samlede omsetningen fra turisme med 40 prosent ifølge NHO Reiseliv.

Men så skjedde det noe. Stadig flere bedrifter begynte å rapportere om bedre utsikter for fremtiden og et stadig minkende omsetningsfall. Det brede og omfattende konkursraset mange hadde ventet uteble. På reiselivssiden var spriket stort. For noen reiselivsbedrifter har gjestene vært helt fraværende. De som har tilbud tilpasset turister i eget land har derimot klart seg betydelig bedre ettersom enkelte andre kommuner opplevde en vekst i antall norske turister på over 200 prosent. I en rapport fra NHO Reiseliv i oktober 2021 sa en tredel av spurte reiselivsbedrifter at de anså markedssituasjonen som god, og nær halvparten kalte den tilfredsstillende. 

Hva har vært noe av løsningen i denne koronasensitive næringen?

En av destinasjonene som har opplevd omfattende vekst er Helgeland. Her opplevde man for første gang noensinne å danke ut Lofoten i antall kommersielle gjestedøgn i 2020, og gjorde det samme i 2021. Totalt tilsvarte økningen i kommersielle overnattinger i juli 2019 og juli 2021 hele 74,1%, sier reiselivssjef i Visit Helgeland Torbjørn Tråslett. Helgeland som destinasjon er «en hot spot» for tiden, og analyseselskapet Menon Economics tror på en firedobling av turismen her innen 2035. Det tilsvarer hele 3,5 milliarder kroner i omsetningsøkning og 3000 nye arbeidsplasser.

Flåm er en annen destinasjon som har klart seg bra etter forholdene. Til vanlig utgjør utenlandske gjester 95 prosent av klientellet, og likevel har reiselivet her klart å komme seg gjennom seg godt gjennom krisen frem til nå, skal vi tro Norway’s Best. Det gjorde de blant annet takket være en sammenslåing av destinasjonen for Flåm og Myrkdalen, som nå inngår i et felles selskap. Samarbeid, altså!

Saken fortsetter under annonsen

En av grunnene til suksessen er at Visit Helgeland og Norway’s Best valgte å bruke krisen til å tenke nytt, og finne nye måter å samarbeide på. Målet er å kunne tilby enda mer attraktive konsepter og produkter for turistene. Og samarbeid omfatter ikke bare andre reiselivsbedrifter, men også mange lokale servicebedrifter og kulturvirksomheter som bidrar med nye, spennende opplevelser for alle som kommer på besøk. Alt fra rib-turer, hav-kajakk, gondoler, hvalsafari, zipline, sykkelturisme og ikke minst gode matopplevelser. Kortreist og bærekraftig. De besøkende setter åpenbart pris på både den enestående naturen og de godt gjennomtenkte tjenestene som tilbys gjestene.

Azets har kontor i hele landet og mange kunder innenfor reiseliv og servicenæringene. Vi hjelper kundene å finne frem i de mange kompensjonsordningene som har vært helt nødvendige for mange under pandemien. Vi ser samtidig at Norge som turistdestinasjon kan gjøres ytterligere attraktivt om aktørene samarbeider innad og på tvers av destinasjonene i det langstrakte landet vårt. Et samarbeid hvor man løfter hverandre frem, både seg imellom og overfor norske og utenlandske opplevelsesturister. 

Man kan oppnå mer av å lære av hverandres suksess - og feilsteg, enn å utelukkende betrakte hverandre som konkurrenter. Og i et enda større perspektiv har vi lært av disse to bedriftene - det å alliere seg med underleverandører og lokale virksomheter vil ytterligere styrke det lokale reiselivsproduktet, og dermed det lokale næringslivet. Gjennom samarbeid kan man oppleve en vinn-vinn-situasjon. Man baker kaken større – sammen. 

Og kanskje er akkurat dette noe det øvrige reiselivet kan la seg inspirere av når vi fortsetter med restriksjoner og et nytt usikkert år ligger foran oss. Én pluss én blir gjerne mer enn to når aktører gjennom samarbeid eller sammenslåing gjør seg mer robuste og attraktive for kundene. 

Lærdommen fra snart to år med pandemi bør være denne: Samarbeid og nytenking virker, så hold fast ved dette - også nå med fortsatte restriksjoner.