Flyr

Selskapet Flyr får sitt første fly av typen Boeing 737-8

Publisert Sist oppdatert

Den nye flytypen skal bidra til å redusere kostandene i Flyr.

På spørsmål fra DN bekrefter finansdirektør Brede huser at flåteøkningen vil skje med Boeings Max fly.

Til tross for at fjerde kvartal var blodrødt, melder både Huser og toppsjef Tonje Wikstrøm Frislid om kraftig stigning i etterspørselen. Målet for 2022 er fremdeles å operere mellom 12 til 18 fly, i alle fall en dobling av dagens flåte, kanskje mer.

Betalingen på flyene inneæbrer en lavere betaling de første årene, som øker etterhvert. Flytypen er det tidligere ulykkesflyet Boeing 737-8, som inntil nylig het 737-Max.

Denne flymodellen ble tatt ut av drift over hele verden etter to ulykker i 2018 og 2019, hvor tilsammen 346 mennesker omkom.

Max flyene er større og motorene er mer drivstoffeffektive enn de tidligere modellene. Derfor måtte man flytte tyngdepunktet på flyet fremover, som igjen økte faren for at nesten på flyet ville stige etter avgang. Et styringssystem ble utviklet for å motvirke denne risikoen, men programvaren feilet, og sendte dermed to fly rett i bakken. Boeing har jobbet med programvaren siden og fikk godkjenning av myndighetene igjen i 2021.

Dyr oljepris

En oljepris på nærmere 100 dollar pr. fat har sørget for rekordhøye priser på drivstoff, noe som har påvirket Flyr.

– Innføring av de nye Boeing-flyene er et middel til å kontrollere økte drivstoffkostnader. Og vi, på samme måte som andre, er ikke hedget, og vi er i samme situasjon, sier Huser.

Powered by Labrador CMS