Annonse
- En ting er sikkert, behovet for ansikt til ansikt møter for bedrifter vil alltid være der, sier Anant Vithlani, salgsdirektør i Nordic Choice Hotels og leder for HSMAI Europe Sales Advisory Board.

Flere vil jobbe hjemmefra, men ha behov for å møtes ansikt til ansikt regelmessig

Mens første kvartal kan være tregt når det gjelder forretningstrafikk, må bransjen være tålmodig og utholdende, dette er en viktig tid for markedsføring.

Dette var et av budskapene til over 300 ledere i europeisk hotellbransje, som deltok på den virtuelle HSMAI Europe Day 2021 nylig. Den besto av de to arrangementene HSMAI Revenue Optimisation Conference (ROC) Europe og Chief Officers Roundtable (COR) Day 2021.

Mens det fortsatt er usikkert når internasjonale reiser tar seg opp igjen, betyr utrullingen av vaksiner at innenlandsbookinger kommer til å øke i annet og tredje kvartal 2021. Undersøkelser fra STR, som ble presentert på konferansen, viste at særlig hoteller på mer eksklusive destinasjoner kommer til å gjøre det bra.

På grunn av usikkerheten i markedet, er det viktig at hotellene innser at selv om bookinger drives av prisbildet, er fleksibilitet det viktigste for gjestene akkurat nå.

Selv etter at pandemien er over forventes det at stadig flere kommer til å jobbe hjemmefra, men vil ha behov for å møtes, ansikt til ansikt, med jevne mellomrom. Her ser mange store muligheter for hotellbransjen. Generelt i Europa forventes bookinger fra bedrifter å komme tilbake fra 4. kvartal i år

- Vi tror at mange som jobber hjemmefra kan forvandles til «bleisure» kunder, de kan reise til og jobbe fra hvor de vil i verden. En ting er sikkert, behovet for ansikt til ansikt møter for bedrifter vil alltid være der. Vi er optimistiske for fremtiden, fordi det man kan kan spare på å møte potensielle kunder digitalt, betyr ingenting sammenlignet med tapet du får når dine konkurrenter møter kunden ansikt til ansikt, dette vil være drivkraften i fremtidens forretningsreiser, sier Anant Vithlani, salgsdirektør i Nordic Choice Hotels og leder for HSMAI Europe Sales Advisory Board.

- Etter arrangementet har vi fått en overveldende positiv respons fra de som deltok. De følte seg enda mer inspirert og klare til å omfavne nye muligheter som byr seg etter hvert som marjedet tar seg opp igjen, sier Ingunn Hofseth, President & CEO i HSMAI Region Europe.

Annonse
Annonse
Annonse