Annonse
Illustrasjonsbilde: Clarion The Hub Foto: Berit Roald / NTB

Lys i tunnelen – men langt unna normalen for norsk hotellbransje

Toppsjefen i Petter Stordalens hotellkjede Nordic Choice, Torgeir Silseth, sier at selv med en god juli-måned er det viktig å huske på at de før det hadde 16 måneder med grusomme tap.

– Det er nok noen som mistolker euforien litt nå. Vi ser vi klarer å stoppe de brutale tapene og balansere regnskapene slik at vi forhåpentlig kan tjene penger igjen. Men vi er langt unna normalen. Om vi sier 2019 er benchmark, må vi minst til 2023 før vi er tilbake der, sier Silseth til Dagens Næringsliv.

Han er også overbevist om at verden og reiselivet vil se annerledes ut når pandemien er over. Han tror blant annet at vi vil se færre unødvendige forretningsreiser, og færre store konferanser fremover. Samtidig mener han privatmarkedet har vist seg å ha en større kraft enn man kanskje så og forsto før pandemien.

Tror også på en endring i prisbildet

Av de 25 millionene gjestedøgn som tilbringes på hotell i et normalår som 2019, utgjør feriegjester rundt 53 prosent, yrkesreisende 36 prosent og deltagere på kurs og konferanser 11 prosent av totalen.

Forretningsreisende er likevel tradisjonelt sett de mest verdifulle gjestene, fordi de ofte betaler en høyere rompris som følge av at prisbildet som regel består av lave helgepriser og høye midtukepriser.

Også dette tror Silseth vil endre seg fremover.

Han får støtte av Kjetil Smørås som driver fem hoteller i De Bergenske.

– Foreløpig ser det ut som det er behov i næringslivet for å møtes igjen, riktignok med lavere volumer enn før pandemien. Helgene ser faktisk bedre ut enn i 2019, takket være mange ferie-/fritidsgjester, mens midtuketrafikken er langt mer usikker. Så jeg er helt enig med Silseth i at dette er en veldig interessant utvikling. Faktisk har vi i helgene manko på de dyreste rommene, sier han til DN.

Andre er optimistisk

Tord Moe Laeskogen, eieren av konferansehotellet på Sundvolden nordvest for Oslo, opplever også et flere og flere har et behov for steder å møtes.

Da pandemien brøt ut mistet hotellet alt belegg to-tre år frem i tid. De tre neste månenden ser derimot ikke gale ut for Laeskogen. Faktisk nærmer de seg nivåene fra før 2019, noe som gjør han optimistisk.

Også Morten Thorvaldsen, konsernsjefen i Thon Hotels, ser positivt på fremtiden. Hotell Bristol i Oslo hadde på denne tiden i fjor et belegg på 10-11 prosent. Nå kan derimot hotellet vise til over 50 prosent. Og selv om det ikke er som før pandemien, er det mye bedre enn i fjor. I tillegg ser de samme trend i store deler av landet, forteller Thorvaldsen, noe som gjør at han nå ser lyset i enden av tunnelen.

Annonse
Annonse
Annonse