Hotell

Pandemien tar mye og «gir» litt tilbake

Hotellnæringen har tapt nærmest ufattelige summer etter den første nedstengingen for et år siden, men i Stavanger har pandemien i alle fall gitt noe tilbake. Og det godt hjulpet av energibransjen.

Publisert Sist oppdatert

Av – Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting

De siste tallene fra Benchmarking Alliance (les mer om uttrekket lenger ned i artikkelen) viser at hotellene i Stavanger hadde vekst i rombelegget sammenlignet med samme periode ifjor.

  • Da flere hoteller stengte ned 12. mars ifjor, forsvant alle kunder i en periode, før flere hoteller i regionen satte i gang med å ta imot innreisekarantene-gjester fra energiselskapene. Iår har dette volumet økt betraktelig i forhold til ifjor og har vedvart hele måneden. Og så tilkommer all annen karantenetrafikk som hotellene ikke hadde i fjor. I tillegg falt oljeprisen på samme tid i fjor, slik at oljeselskapene dro på håndbrekket noen måneder. Så slapp de opp igjen og drifter mer som normalt nå når oljeprisen er på vei opp, forklarer adm. dir. Gjermund Dahl ved Clarion Hotel Energy

Rombelegg* Mars 2021** Mars 2020**
Haugesund50,0%34,9%
Kristiansund33,4%34,4%
Stavanger***32,0%28,3%
Gardermoen26,6%36,1%
Bergen24,2%26,2%
Tromsø24,1%40,7%
Harstad - Narvik23,3%33,5%
Lillehammer23,3%26,4%
Trondheim****20,7%30,9%
Bodø19,9%39,9%
Hamar18,5%20,8%
Kristiansand16,2%26,9%
Oslo m/Fornebu10,3%28,9%

(*) Rombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom

(**) Perioden 1.-25 mars iår er sammenlignet med tilsvarende periode i 2020

(***) Stavanger er inkl. Sola og Sandnes

(****) Trondheim er inkl. flyplasshoteller i Stjørdal

Fjorårets påske ble innledet med Palmesøndag 5. april, mens tilsvarende iår var 28. mars. Vi har derfor gjort et uttrekk i Benchmarking Alliance fra perioden 1.-25. mars iår og sammenlignet dette med tilsvarende periode (ikke dato) ifjor, slik at vi får likt antall mandager, tirsdager osv. de to periodene.

Men pandemien slo først inn i hotellbransjen et stykke ut i mars ifjor, mens den dekker hele årets mars. Dermed blir de to periodene uansett ikke sammenlignbare.

Mange hoteller har holdt stengt i «coronaperioden», men disse rommene har inngått i tilgjengelig antall rom og således lagt til grunn for blant annet beregning av rombelegg. Også, altså, belagte hotellrom knyttet til karantene og andre pandemirelaterte forhold inngår i statistikken.

Les mer om februar- og mars-tallene i aprilutgaven av Reiseliv1. Der finner du også masse annet spennende bransjestoff.

Definisjoner

ROMBELEGG

Rombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom. Kan også kalles kapasitetsutnyttelse rom.

ROMPRIS

Rompriser er i hotellstatistikk- sammenheng losjiomsetning eks. MVA per solgte rom. Frokost og «moms» kommer altså i tillegg, og dette kan normalt i sum dreie seg om NOK 150-250. En «rompris» i statistikken på 900 kan således bety rundt 1.100 å betale for gjesten/kunden.

OM TALLENE

Tallene er basert på rapportering fra deltakende hoteller til Benchmarking Alliance (BA). «Dekningen» varierer – typisk er 85-95 % av alle hotellrom i de norske storbyene representert.

Powered by Labrador CMS