Annonse
Foto: Stavanger kommune

Turistsatsning gir resultater i Stavanger, men gjester styrer etter værvarslingen

Det vekket nok en viss overraskelse at Stavanger økte rombelegget i første «corona-sommer», i fjor, fra 2019 som var siste normalsommer. Og i år har veksten fortsatt. På julis første tre uker er rombelegget på 65,9 %, som er opp fra 61,2 % i fjor og opp fra 57,3 % i 2019. I statistikken til Benchmarking Alliance sammenligner vi perioden 1. -21. juli i år med samme dato-periode ifjor og forfjor. Dermed får man ikke like mange mandager, tirsdager m.m. i periodene, men dette er sannsynligvis mindre vesentlig i og med at vi har ferietid. Vi presiserer at dette er foreløpige og høyst «uoffisielle» tall.

Avtroppende Director of Tourism i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad, er strålende fornøyd med utviklingen.

- Det ser veldig bra ut nå. Vi har en del karantenerom ennå, men mindre enn før. Kan tenke meg at vi ville lagt på 15-20 % i rombelegg med bare karantenerom. Så er resten ferie-/fritidstrafikk. Så økningen er nok knyttet til turisme, forklarer hun.

Og Saupstad får støtte fra Gjermund Dahl, administrerende direktør ved Clarion Hotel Energy.

- Jeg har inntrykk av at dette er på grunn av turismen. Vi ble forespeilet en god sommer ut i fra forundersøkelser i markedet. Sør-Norge/Vestlandet var et reisemål for mange.

- Vi har hatt et par uker meg meget fint vær i juli, og vi merker at mange gjester styrer etter værvarslingen. Inneværende uke er det dårlig vær og færre gjester enn de siste to, tre ukene.

Prisnivået på hotellrom er meget godt i Stavanger-regionen, sett fra hotellenes ståsted. Rundt 20 % er prisveksten fra i fjor, i den aktuelle treukers perioden.

Mange hoteller har holdt stengt i «coronaperioden» i Norge, men disse rommene har inngått i tilgjengelig antall rom og således lagt til grunn for blant annet beregning av rombelegg. Og, samtidig; faktisk belagte hotellrom knyttet til karantene og andre pandemirelaterte forhold inngår i statistikken.

Les mer om juli-tallene i vår papirutgave, Reiseliv1 nr. 5 som er klar i slutten av august. Der finner du også masse annet spennende bransjestoff.

OM TALLENE        

Tallene er basert på rapportering fra deltakende hoteller til Benchmarking Alliance (BA), og de er bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting (www.wiederstrom.com). «Dekningen» varierer – typisk er 85-95 % av alle hotellrom i de norske storbyene representert. Totalt i Norge er det hoteller med 60 000 rom som rapporterer inn data.

Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting

 

Annonse
Annonse
Annonse