Hotell

Enorm vekst for byhotellene i sommermånedene

Tallene fra Benchmarking Alliance viser at losjiomsetning per disponible rom, den såkalte RevPAR, samlet for de tre sommermånedene (juni – august), var rundt 50 % høyere enn tilsvarende i fjor.

Publisert Sist oppdatert

­Tallene er summert opp for alle de norske hotellene som rapporterer inn til Benchmarking Alliance, det vil si hoteller med en samlet kapasitet på 61.000 rom. Majoritet av disse hotellene ligger i storbyene.

Losjiomsetning eksklusiv merverdiavgift per disponible rom er den norske definisjonen på RevPAR, måltallet som kombinerer rombelegg* og «rompris».

Og denne sentrale KPI’en har økt med i overkant av 50 % fra sommermånedene i fjor til samme periode i år. Også i forhold til perioden juni-august 2019, siste normalår før pandemien, er det økning, og den er på 23 %.

Og mens RevPAR-utviklingen fra sommer 2019 til sommer 2022 er preget av en solid prisvekt (rombelegget sank noe), er det rombelegget som står for den største delen av veksten fra sommermånedene i fjor. Rombelegget samlet for de norske hotellene i utvalget var 69,3 % i juni-august i år, mot 52,8 % i fjor (+31,3 %). Oslo og Bergen øker klart mest beleggsmessig, Oslo med hele 74,4 %.

Romprisene samlet øker med 15,6 % fra i fjor, og her har Oslo (44,8 %) størst vekst.

Høyest rombelegg for sommerperioden i år hadde Kristiansand (78,7 %), knepent foran Lillehammer (78,2 %), mens Kristiansand (NOK 1 589) tok førsteplassen på rompris** foran Oslo (NOK 1 438).

I denne oversikten er det 13 storbyer.

(*) rombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom

(**) Rompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. "Moms" og frokost kommer altså utenom.

Powered by Labrador CMS