Innbringende førjulstid for serveringsstedene

Publisert: 12. desember 2019 kl 15.18
Oppdatert: 12. desember 2019 kl 15.18

Nordmenn er glad i å kose seg med god mat og drikke i førjulstiden. I gjennomsnitt spiser vi to julemiddager og to julelunsjer ute, ifølge en undersøkelse fra YouGov. Ifølge tallene fra undersøkelsen planla rundt 3.150.000 nordmenn å spise julelunsj ute i år, mens rundt 2.480.000 skulle spise julemiddag.  

Førjulsrekord på Engebret

Engebret Café er en av hovedstadens mest tradisjonsrike restauranter med mange stamgjester, ikke minst i førjulstiden.

- På Engebret  har det aldri vært tidligere fullt enn iår, med ny omsetningsrekord i november iår igjen. Julelunsjen var full allerede i september, så vi bruker mye tid på å måtte beklage at det er fullt, sier restauratør Kay Johnsen.

- Det er nok mest firmaer i ukedagene, og mer private i helgene, tenker det er 60/40 fordeling totalt. Gjestene bruker like mye penger som før, det er faktisk en pen økning fra i fjor.

Gjestene er ute etter det tradisjonelle, så det er mest julemat som går, det drikkes mye av vårt eget produserte juleøl og vår egen akevitt, som ble lansert i år, i et samarbeid med Halvor Heuch. De første 300 flaskene ble solgt ut på 14 dager, sier Kay Johnsen på Engebret Café.

Høyere snittforbruk

Saken fortsetter under annonsen

Stortorvets Gjæstgiveri er en annen restaurant som mange har på sin liste over ”juleforberedelser”. Innbookingen i år er omtrent som i fjor, med en 50/50 fordeling på firmaer og private gjester.

- Vi ser at i år blir den siste uken før julaften bedre, siden julaften nå er på en tirsdag.

Snittforbruket i år virker å være noe høyere enn i fjor. Veganertrenden er voksende også i denne sesongen, ellers er det flere som har fått med seg at musserende viner er godt til julemat, sier Rune Johansen, gjæstgiver/daglig leder på Stortorvets Gjæstgiveri.

Bedriftene bruker mer penger

- I fjor hadde vi en opplevelse av at de fleste bedriftene hadde begrensning på regning, det opplever vi ikke i år. Vi har en større økning av bookinger sammenlignet med ifjor, men det er vanskelig å være 100% konkret før julaften er her. Fordeling mellom bedrifter og private er 60 – 70% bedrifter, lag og foreninger, som tidligere år, sier Tone I. Langbach, adm. dir. i. Mat & Drikkegruppen, som omfatter Oslo-restaurantene Louise Restaurant & Bar, Christiania, Albert Bistro og Sorgenfri.

- I tillegg til de vanlige julerettene tilbyr vi i år både vegansk forrett, hovedrett og dessert og vi ser at flere velger dette. Ellers er julen som den pleier, med lutefisk som valg nr 1, fulgt av pinnekjøtt og juletallerken. Og på dessertsiden er riskrem nr 1, sier Tone I. Langbach.

Familiejulebord øker

Saken fortsetter under annonsen

- Det er god driv i tiden før jul og jeg vil vel si at aktivitetsnivået ligger likt som i fjor – både på steder med tradisjonell julemat og de med sesongbaserte menyer, sier Gjøran Sæther, adm. dir. i Fursetgruppen, som har nærmere 20 restauranter i Oslo.

- Onsdag til lørdag fortsetter å være de dagene hvor flest Oslo-folk vil ut på juleselskap. Vi ser også at en del bedrifter legger sine årlige selskaper på nyåret, så vi skal levere flere store arrangementer tidlig i 2020. Nordmenn er tradisjonsglade, og vi merker at mange av våre gjester søker de tradisjonsrike og klassiske juleopplevelsene, sammen med familie og venner. I år arrangerer vi familiejulebord på Grand Cafe, Ekebergrestauranten og Karlsborg Spiseforretning, og dette er veldig populært, sier Gjøran Sæther i Fursetgruppen.

Les hele artikkelen i desemberutgaven av HRR