Annonse

Marriott puster hilton i nakken


Hilton
er fortsatt verdens mest verdifulle hotellvaremerke, men avstanden til Marriott er krympet med 74% fra 2017 til 2018, viser en analyse fra Brand Finance For tredje år på rad er Hilton verdens mest verdifulle hotellvaremerke, med en total merkeverdi på US$6.3 billion (NOK 50 milliarder). Men med et fall på 24% fra 2017, er Hiltons ledelse redusert med over US$3.3 billion (NOK 26,2 milliarder), til bare US$865 million (NOK 6,8 milliarder), en reduksjon på hele 74%.

Marriott forbedret sin verdi med 8%, til like under US$5.5 billion (NOK 43,6 milliarder) fra 2017 til 2018. Den viktigste årsaken til økningen var Marriotts kjøp av Starwood i 2016, noe som økte antall hoteller i selskapet med 40%. Som en del av restruktureringen av Starwood, ble endel hoteller rebranded fra Sheraton til Marriott, noe som har redusert Sheratons verdi med 50%, til US$1.9 billion (NOK 15 milliarder). Totalt 15 av Marriotts varemerker er med på 2018-listen over de 50 mest verdifulle hotellvaremerkene, utarbeidet av Brand Finance.

 - Trenden reflekterer suksessen til Marriotts ekspansjonsstrategi. Det blir interessant å se om Marriott går forbi Hilton og inntar førsteplassen neste år, sier David Haigh, CEO i Brand Finance.

Her er 10 på topp i varemerkeverdi ifølge Brand Finance:

2018  2017      Varemerke            Merkeverdi US$ 2018        2017

1
1

Hilton

63306,330
83708,370

2
2

Marriott

54645,464
50375,037

3
3

Hyatt

35123,512
40374,037

4
5

Holiday Inn

32923,292
30443,044

5
6

Courtyard

30183,018
24212,421

6
9

Shangri-La

22212,221
16501,650

7
11

Wyndham

19761,976
14921,492

8
4

Sheraton

19021,902
38193,819

9
8

Ramada

18901,890
16761,676

10
7

Hampton Inn

17841,784
23062,306

Annonse
Annonse
Annonse