Munch, thon og color line skal samarbeide

Publisert: 13. juni 2014 kl 13.28
Oppdatert: 13. juni 2014 kl 13.28
Thon Hotels, Color Line og Munchmuseet inngår et strategisk samarbeid. Målet er å øke trafikk til Norge ved å tilrettelegge kulturopplevelser for turister. Det ligger et stort potensial i å øke internasjonal turisme ved hjelp av norske globale kulturmerkevarer. Edvard Munch og Munchmuseet er unikt, med betydelig potensial for internasjonalt reiseliv. I 2019 vil det nye Munchmuseet stå ferdig i Bjørvika. - Norge satser for lite på kunstturisme. Med økende fokus på autentiske lokale opplevelser, tror vi Edvard Munchs internasjonale stjernestatus kan bidra til økt oppmerksomhet på Norge, sier Morten Thorvaldsen, adm. dir. Thon Hotels. - Det er nødvendig med en reposisjonering av norsk reiseliv. Vi ønsker en satsing på opplevelsesbasert tematurisme for å snu en negativ trend. Det er viktig å ta ibruk de internasjonale og unike attraksjonene Norge kan by på. Sammen skal vi bidra til å operasjonalisere muligheter som ligger i Edvard Munch, sier Helge Otto Mathisen i Color Line.
Saken fortsetter under annonsen
- Vi er veldig glade for å ha inngått dette viktige strategiske samarbeidet med Thon Hotels og Color Line, og de muligheter det gir oss. Suksessen rundt jubiléet, Munch 150, var et resultat av en betydelig innsats fra organisasjoner og næringsliv, og den erfaringen tar vi med oss videre når vi nå utvikler nye og viktige samarbeidsavtaler, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet. Samarbeidet er ønsket og i tråd med regjeringens mål for reiseliv og kultur, og byråd for kultur og næring i Oslo, Hallstein Bjercke, omfavner avtalen. - Dette er rett og slett et glitrende samarbeidsprosjekt, som jeg tror vil vise at det er et enormt verdiskapingspotensial i skjæringspunktet kultur og næring.
Saken fortsetter under annonsen
Foto: Fra venstre: Hallstein Bjercke, nærings- og kulturbyråd i Oslo Kommune, Stein Olav Henrichsen, museumsdirektør Munchmuseet, Morten Thorvaldsen, adm. dir. Thon Hotels og Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunn Color Line.