Reiseliv

Kon-Tiki Museet: – Regjeringen må fjerne skillet mellom offentlige og private museer

Kurator hos Kon-Tiki Museet, Reidar Solsvik, forteller om utstillinger, utfordringer i 2022 og planer for de neste årene.

Publisert Sist oppdatert

Hvor lenge har du hatt jobben du har nå?

Jeg har vært kurator siden 2006.

Antall besøkende i gjennomsnitt per år?

Mellom 180.000 og 200.000

Kan du kort fortelle om hovedattraksjonen(e) på museet?

Hovedattraksjonen er Kon-Tiki-flåten, en rekonstruksjon av primitive balsaflåter brukt i over 1500 år med handel langs kysten av Sør Amerika, som Thor Heyerdahl og mannskapet seilte fra Callao, Peru, til Raroia, Fransk Polynesia i 1947, i et eksperiment for å teste om denne typen farkoster var sjødyktige.

Foto Kon-Tiki Museet

Hva er den viktigste utfordringen du har i jobben for tiden?

Strømpriser og det faktum at Oslo kommune ønsker drastiske kutt i Cruise-trafikken, som står for 60-90 prosent av besøket på enkelte museer i Oslo. Kon-Tiki har vel cirka 60 prosent. Vikingsskipshuset har nesten 90 prosent i månedene juni-september.

Har dere planlagt noen spennende utstillinger / eventer fremover?

Ikke i den nærmeste fremtid. Vi planlegger å oppgradere samtlige utstillinger, og lage nye utstillinger, samt utruste museet for fremtiden. Dette kan ta 2-5 år.

Hva håper du publikum sitter igjen med etter endt besøk?

At nysgjerrighet er en knakende fin drivkraft; at det umulige ikke alltid er det; at naturfolk ofte har kunnskaper som akademikere har «oversett»; at miljøproblemer kan løses.

Hvis budsjettet deres hadde økt med 30 prosent, hva ville styret / dere vurdert å bruke pengene på?

Mest sannsynlig bedre formidling, spesielt for skoleelever.

Hva bør regjeringen gjøre for å styrke museene i Norge?

Fjerne skillet mellom «offentlige» og «private» museer. Da Abid Raja fikk ekstrabevilgning til museer under pandemien, ga han alle pengene til offentlige museer der det meste eller hele budsjettet allerede er finansiert av offentlige myndigheter. I Oslo-regionen var det tre museer som ikke fikk slik støtte: Kon-Tiki Museet, Fram, og Skimuseet.

  • Fortsette støtte til digitalisering av arkiver
  • Gi støtte basert på prosjekets kvalitet og hva som blir gjennomført, ikke basert på administrative krav om et visst antall museer skal stå bak en søknad eller andre byråkratiske bestemmelser
  • Prøve å integrere skolebesøk i fagplan for skolene, og utnytte museer mer i undervisning

Har du en hyggelig, morsom eller sprø opplevelse på museet du jobber, som du kan dele?

Jeg satt på buss til jobb to timer før museet åpnet; en amerikaner gikk fra sete til sete på bussen for å fortelle at i dag skulle han besøke Kon-Tiki Museet. Han hadde sett dokumentaren på kino som 8-10 åring, og han kunne ikke vente med å komme ut til museet. Kona satt helt bakerst og ville ikke vedkjenne seg mannen. Jeg snek meg rundt til bakinngangen for jeg turte ikke låse meg inn hovedinngangen.

Kurator ved Kon-Tiki Museet, Reidar Solsvik. Foto: Kon-Tiki Museet.

En annen gang var jeg på jobb og kom ned i resepsjonen for å bruke kopimaskinen. President Viktor Jusjtsjenko (tidligere president i Ukraina) satt i trappen opp til adminstrasjonen og ventet på at kona skulle kjøpe billett.

Hvis du skulle anbefalt to andre museer, ett i Norge og ett i utlandet, hvilke skulle det vært?

Eidsvoll 1814 og San Clemente, Roma, Italia.

Satser dere på et internasjonalt publikum? Hva gjør dere eventuelt for å lykkes med dette?

Kon-Tiki Museet har alltid hatt en stor andel med internasjonale gjester. Vi samarbeider med forskjellige ambassader om utstillinger og evenementer i utlandet. Vi har deltatt på turistmesser i utlandet. I 2012 samarbeidet vi med lanseringen av spillefilmen Kon-Tiki i flere land. Vi er aktive på filmfestivaler der vi viser Kon-Tiki dokumentaren fra 1950 og holder foredrag. Vi er heldige og har god pågang fra utenlandske medier – aviser og magasiner som ønsker materiale fra museet. Helst bilder.

Kon-Tiki Museet har en landingsside på nett som nå har 15 forskjellige språk. Vi tenker å utvide. Utstillingen har kortere tekster på seks språk. Alle utstillinger er også tilgjengelig på engelsk. Vi selger guidebøker på 11 språk.

Powered by Labrador CMS