Reiseliv

Stephen Meinich-Bache, adm. dir. i Classic Norway Hotels.

Ber nordmenn booke direkte i sommer

- Bestill overnattingen direkte hos overnattingsbedriften du skal besøke. Unngå å bruke eksterne internettsøkemotorer når ferieoppholdet bookes.Dette er den klare oppfordringen fra administrerende direktør Stephen Meinich-Bache i Classic Norway Hotels, til alle nordmenn som skal feriere i eget land denne sommeren.

Publisert Sist oppdatert

- Ved bestilling via eksterne søkemotorer må overnattingsbedriften betale 20-30 prosent av beløpet i provisjon til selskapet bak bookingportalen. For hver tusenlapp gjestene betaler havner 200-300 kroner til utenlandske selskap som slipper å betale skatt Norge, sier Stephen Meinich-Bache.

- Booking av hotellrom, hytte, rorbu eller leilighet direkte hos utleiestedet sørger for at hele beløpet går til overnattingsstedet. Dette gir flere ansatte, et bedre reiselivsprodukt og bedre service. Og sist, men ikke minst, gir det et viktig bidrag til den lokale verdiskapingen.

Når gjestene i sommer velger å booke direkte, gir de sitt viktige bidrag til å gjenoppbygge norsk reiseliv, fortsetter reiselivsdirektøren.

For hotellene i sør, rorbuene i nord, campingplassene vest og hyttene og ferieleiligheten i øst betyr det mye at gjestene bestiller direkte, fortsetter Stephen Meinich-Bache.

Å bestille direkte gir utleiestedet:

• Mulighet til å selge overnatting til samme pris, eller til og med lavere enn gjennom eksterne bookingsider.

• Mulighet til å kunne oppgradere rommet, uten å ta ekstra betalt for det når anledningen byr seg (eller til å oppgradere for et lite mellomlegg).

• Mulighet til å ta direktekontakt med gjestene slik at de kan innfri ønsker og spesielle behov.

• Mulighet til å tilby gode og trygge avbestillingsordninger for gjestene, dersom de må avlyse, avbryte, forlenge eller forandre oppholdet på kort varsel.

- Bookingselskapene har gjennom mange år har bygge opp milliardkonsern med enorm kraft til internasjonal markedsføring. De har skaffet seg muligheten til å kjøpe seg den beste synligheten og de beste plassene på internettsider, og dette igjen «tvinger» hotellene til å inngå ugunstige avtaler med de internasjonale gigantene. Alternativet vil ellers være at norske overnattingsbedrifter ender som usynlige utleieaktører, som gjestene ikke finner når de leter etter gode overnattingssteder i Norge, sier direktøren i Classic Norway Hotels, som også har en sterkt oppfordring til norske myndigheter:

- Vi trenger å opprette en felles nordisk bookingkanal som eies av bransjen selv. Til dette trenger vi et politisk engasjement og vilje til å bevilge oppstartsmidler. Pengene som bevilges vil bli tilbakebetalt når det nordiske selskapet betaler skatt til Norge og de øvrige nordiske landene, sier Meinich-Bache og fortsetter:

- I starten av 2020 fikk Innovasjon Norge i oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) å lede arbeidet med en ny nasjonal reiselivsstrategi. Denne strategien skal legges frem i begynnelsen av mai. Og dette er samtidig en gyllen anledning til å diskutere hvordan vi skal skape et bedre og mer bærekraftig reiseliv i Norge. En ny felles nordisk bookingportal kan bli et av de viktigste verktøyene for morgendagens reiseliv, avslutter Stephen Meinich-Bache i Classic Norway Hotels.

Powered by Labrador CMS