Annonse
Næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal, sier at reiselivet nå står overfor et stort paradoks: Etter et år med nedstenging har nå flere gode bookingtall, men ikke nok ansatte til å ta imot gjester. Foto: Per Sollerman

Mange reiselivsbedrifter mangler medarbeidere

I hele vår har NHO Reiseliv hatt kontakt med reiselivsbedrifter over hele landet som sliter med å få inn viktige sesongansatte som gjør det mulig å ta unna sommersesongen, og dermed sikre faste helårsarbeidsplasser. Mange bedrifter har nå tatt tilbake faste ansatte, men trenger fortsatt fagarbeidere på kjøkken, guider med spesialkompetanse, renholdere og så videre.

Knut Flakk, som blant annet eier opplevelses- og overnattingsbedriften 62 grader nord, er en av mange som nå er svært frustrert over regjeringens håndtering:

– Det er ingen logikk i at vi ikke får inn helt nødvendig personell som kan testes og sitte i karantene. Det er uforståelig når risikoen er så lav, at regjeringen er villig til å påføre norsk reiselivsnæring en så stor økonomisk belastning, sier han.

Flakk understreker at det er snakk om medarbeidere som blir boende fast på stedet der de jobber hele sommeren, og representerer en langt mindre smitterisiko enn mange andre som ferierer og reiser rundt.

– De fleste tilfellene snakker vi om sesongarbeidere som har vært ansatt hos oss tidligere og som kommer tilbake år etter år. Disse kjenner godt til bedriften og oppgavene som skal løses - og vi kjenner dem og vet at de gjør en meget god jobb. Skal vi ut å rekruttere nye folk fra et såkalt «grønt land», stiller saken seg ganske annerledes. For det første kan det ta tid å finne den rette og det vil alltid være usikkerhet knyttet til slike nyansettelser. Dessuten kan landene fort skifte fra grønt til gult og rødt…. Og hva gjør vi da, undrer Flakk.

Mister ansatte til andre land

Det blåser en gjenåpningsvind over Europa, hvor reiselivsbedrifter fra hele kontinentet står og venter på å få tak i folk. Knut Flakk og NHO Reiseliv advarer om at somling fra regjeringens side vil bety at mange tar jobb i andre land:

– Når Europa nå tar ferie, er det er stor etterspørsel etter ansatte i servicesektoren i hele Europa. Vi har holdt kontakt med våre faste sommermedarbeidere som har sittet og ventet på å få komme til Norge. De får nå tilbud fra en rekke europeiske land om jobb, og da er jeg redd vi mister hele staben om de må vente nye uker på å få komme til Norge, sier Flakk.

Ber om en rask løsning

Næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal, sier at reiselivet nå står overfor et stort paradoks: Etter et år med nedstenging har nå flere gode bookingtall, men ikke nok ansatte til å ta imot gjester.

– Norge vil koble seg på EUs coronapass-løsning 24. juni. Fra da vil det komme mange turister, men bedriftene kommer ikke til å ha servitører, kokker eller renholdspersonale som gjør at de kan ta dem imot. Mange bedrifter venter på ansatte som kommer fra land med langt mindre smitte enn Norge. Det er krise at mange nå må vente til 5. juli før de får inn sine ansatte, sier han.   

– Dette skader Norges konkurransekraft. Vi mener Sjøfartsdirektoratets løsning i større grad må åpne opp for innreise av personell som er helt nødvendige for driften, uten at de nødvendigvis er "spesialister". Det viktigste er at det er en arbeidsavtale og at testing og karantenekrav oppfylles, avslutter han.

 

 

Annonse
Annonse
Annonse