Annonse
Geiranger er den store turistmagneten i Stranda kommune. Foto: Classic Norway Hotels

Norges «turistkommune #1»

Analysen er basert på kortbruk i starten av årets ferie, uke 25-27. Den viser at turistene står for nesten 9 av 10 kroner av den totale omsetningen i kommunen, der Geiranger er det store trekkplasteret.

Dette er skyhøyt, sier direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl, til NRK.

Flere kommuner ligger oppunder det samme tallet, men normalen er nærmere halvparten.

Topp 10 kommuner med høyest andel omsetning fra turister

Stranda, Møre og Romsdal, 86%

Lom, Innlandet, 85%

Aurland, Vestland, 83%

Stryn, Vestland, 83%

Moskenes, Nordland, 82%

Gjerstad, Agder, 81%

Flekkefjord, Agder 81%

Kragerø, Vestfold og Telemark, 80%

Øystre Slidre, Innlandet, 80%

Skjåk, Innlandet, 79%

 Oftedahl presiserer at det er små kommuner man finner øverst på denne statistikken, og sier samtidig at pengene norske turister legger igjen betyr desto mer.

– Det betyr enormt nå når vi har et stort frafall av utenlandsturister. At nordmenn faktisk velger å legge ferien i eget land og ikke sitter hjemme og venter til neste gang de får lov til å dra til utlandet – det vil være en livbøye for veldig mange av disse kommunene, sier hun.

Over 200 prosent økning

Sammenlignet med det siste normalåret, 2019, har flere kommuner over 200 prosent økning i det norske turister legger igjen. Blant disse finner vi Stranda, som har økt med 205 prosent. Likevel må Stranda se seg slått med god margin av Stryn i Nordfjord, som har hatt en økning på hele 231 prosent. For enkelte kommuner var tallene enda høyere i fjor.

Topp 10 kommuner med økning i omsetning fra turister

Stryn, Vestland, 231%

Værøy, Nordland, 217%

Leka, Trøndelag, 216%

Stranda, Møre og Romsdal, 205%

Bremanger, Vestland, 178%

Austevoll, Vestland, 175%

Snåsa, Trøndelag, 173%

Rødøy, Nordland, 164%

Gjemnes, Møre og Romsdal, 163%

Rauma, Møre og Romsdal, 157%

 

De mest populære fylkene er Møre og Romsdal, Nordland, Trøndelag og Vestland. For Norge totalt er det særlig hotellbruken som er økt. DNBs kunder har til nå i sommer brukt 50 prosent mer på hoteller i Norge enn i 2020.

 

 

 

 

 

Annonse
Annonse
Annonse