Reiseliv

Illustrasjonsbilde.

Pilotforeningen mener SAS bryter loven – utelukker ikke rettssak

SAS' nye strategi for å kutte personalkostnader blir sett på som avtalebrudd av pilotforeningene.

Publisert Sist oppdatert

SAS har nå gått nye veier for å kutte personalkostnader etter at deres egne pilotforeninger i to omganger har sagt nei til kostnadskutt. Denne uken begynte de å ansette piloter og kabinansatte til de nye flyselskapene SAS Connect og SAS Link, som ligger utenfor moderselskapet.

Informasjon om de nye selskapene fikk de ansatte i et brev fra SAS’ operative direktør, danske Simon Pauck tirsdag denne uken.

Planen er at driften i moderselskapet skal fortsette, men at all vekst i 2022 – på vei ut av pandemien – skal skje gjennom de to datterselskapene. Begge de nye selskapene skal fylles med egne fly og mannskap stasjonert på SAS’ største knutepunkter.

– De respekterer ikke inngåtte avtaler

Dette har ført til store protester hos fagforeningene i morsselskapet. Nå har fire pilotforeninger samlet seg og sier de kan ta SAS til retten hvis de ikke endrer planene sine.

– Vi mener SAS bryter partsmodellen i arbeidslivet. De respekterer ikke inngåtte avtaler, og heller ikke normen om at de oppsagte får komme tilbake når virksomheten er tilbake. Vi mener SAS bryter både inngåtte avtaler og lovgivningen, sier leder i Svensk Pilotforening SAS, Martin Lindgren til DN.

De vurderer å stevne SAS om de oppsagte pilotene blir ansatt på nytt i helt nye selskaper på vei ut av pandemien, sier han videre, og legger til at de kommer til å utforske alle mulgiheter for å få tidligere kollegaer tilbake til SAS og sikre at avtaler gjelder.

Utelukker ikke rettsak

Pilotforeningens jurister sier at det SAS gjør, er en omgåelse av regler for gjenansettelse og virksomhetsoverdragelse. De kjenner derimot ikke til tidligere dommer som er identiske med denne saken, sier Lindgren. Dette fordi fordi dette er så uhørt på skandinavisk arbeidsmarked, legger han til.

Men selv om han innrømmer at det er en juridisk usikkerhet vil de gå så langt som nødvendig. Han kan derfor ikke utelukke rettsak.

Ovenfor DN avviser derimot SAS at de bryter loven.

Må søke på nytt

Da SAS tidlige i fjor måtte sende oppsigelser til cirka 5000 ansatte, deriblant 600 piloter, tilbudte SAS pilotene senere på året jobben tilbake i bytte mot store kostnadskutt – og en jobbgaranti til alle frem til 2025, men selskapet ble ikke enige med pilotforeningene.

Derfor må nå de oppsagte pilotene i stedet søke på nytt hos datterselskapene.

Powered by Labrador CMS