
Positiv trend for gondolbanene i sommer
Den nyeste i rekken av gondolbaner åpnet på Åndalsnes i slutten av mai. Siden da har 66.000 personer tatt kabelvognene opp til fjellet Nesaksla.
– Når vi ser hvor mye positivitet gondolen har skapt i løpet av noen måneder, er det vanskelig å være negativ. Den har bidratt til at Åndalsnes har fått en helt annen puls, sier Pål R. Amundsen til Aftenposten. Han er daglig leder i Romsdalen AS, selskapet som står bak gondolen og restauranten på toppen.
Amundsen ønsker ikke å si noe om økonomien foreløpig, men røper at gondolen bare mangler 5000 på å nå det budsjetterte besøkstallet for 2021, det til tross for de hadde regnet med cruisepassasjerer i sine opprinnelige kalkyler.
Hos kjente Loen Skylift i Nordfjord har de også hatt nok en rekordsommer med nærmere 90.000 besøkene så langt i år. Også de hadde regnet med cruisepassasjerer i år.
Utenom sommermånedene er det derimot flere gondolbaner som sliter med besøket utenom de travleste sommerukene.
Gondolen på Voss åpnet i 2019 og kostet rundt 350 millioner kroner. For at selskapet skal tjene penger bør banen ha godt over 100.000 besøkende årlig. I fjor endte det på 89.000.
Likevel kan administrerende direktør i Voss Gondol, Øyvind Wæhle, fortelle at de er i henhold til budsjettet ennå.
Selv om både Romsdalsgondolen og Loen Skylift har klart seg uten utledninger, kjennes fraværet hos fjellheisen i Tromsø, da spesielt på vinterstid.
– Januar til og med mai har vært særdeles svak, mens vi er rimelig godt fornøyde med sommeren tatt i betraktning fraværet av utenlandske turister, opplyser daglig leder Ole-Johan Pedersen overfor Aftenposten.
Fjellheisen i Tromsø gikk fra nesten 250.000 passasjerer i 2019 til en halvering i fjor. Årets tall er imidlertid ventet å bli svakere.