Annonse

Reiselivsbedriftene mangler utenlandske gjester, kurs og konferanser

NHO Reiselivs nyeste medlemsundersøkelse fra august viser at rundt halvparten av reiselivsbedriftene (45 prosent) hadde høyere, eller rundt det samme besøksnivået i juli og august, som i et normalår. Noen færre, 43 prosent, hadde lavere eller betydelig lavere besøk i denne perioden. Campingnæringen melder om høye besøkstall, hvorav hele seks av ti bedrifter hadde høyere besøk enn i et normalår, mens opplevelses og kultur, og uteliv, hadde de laveste bookingtallene.

For høsten ser det imidlertid tøffere ut for bransjen. Kun syv prosent av bedriftene rapporterer om et høyere bookingnivå enn i et normalår. Svalbard, Vestland, Oslo, Troms og Finnmark og Nordland rammes spesielt av lavere bookingtall fremover.

− Der utenlandske gjester normalt ville forlenget sesongen frem mot september, er det i år mer usikkert. Mange er avhengige av at utenlandske gjester får komme til Norge de neste månedene. I tillegg hemmes fortsatt mange reiselivsbedrifter, spesielt uteliv og servering, av antallsbegrensninger, avstandskrav og begrensede innslippstider, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold.

Mangler kurs og konferanser

Kurs- og konferansemarkedet er fortsatt svært preget av coronakrisen, ifølge undersøkelsen. Av bedriftene som svarer at de tilrettelegger for kurs-, konferanser eller jobbseminarer, har nær åtte av ti lavere eller betydelig lavere bookinger i høst. 

– Vi håper på et normalår i 2022, men da må kurs- og konferansemarkedet få komme raskt i gang uten strenge restriksjoner. September er starten på kurs- og konferansesesongen, men så lenge det er krav om èn meters avstand, vil ikke konferansehotellene kunne ta imot på langt nær så mange gjester som de vanligvis gjør. Meteren er et svært inngripende tiltak som må bort nå som alle over 18 år snart har fått tilbud om vaksiner, sier hun.

Tenker omstilling

Halvparten av reiselivsbedriftene sier at de ser et behov for å omstille seg mot et mulig annet etterspørselsbilde når coronapandemien er tilbakelagt. Bedriftene ser et særlig behov for å omstille seg mot nye markeder innenlands, og til å omstille seg mot andre produkter / tjenester. Reiselivsdirektøren peker på at næringen er veldig fokusert på nærmarkeder, klimatilpasning og bærekraft.

− Reiselivet er allerede utslippsfritt hvis man ser bort fra transportleddet. Næringen bidrar også der, for eksempel med å bygge ut ladeinfrastrukturen for elbiler. Mye av teknologien som skal til for å ytterligere redusere utslippene i transportleddet finnes allerede, men da trengs mer aktive stimuli fra kommunene, regionen og staten, til at omleggingen skal skyte fart. Reiselivet er en næring som kan sysselsette folk over hele landet, og samtidig bidra til klimaomstilling, sier Krohn Devold.

Særlig destinasjonsselskaper (82 prosent) camping (71 prosent) og overnattingssteder (69 prosent) ser et økt behov for å omstille seg mot nye markeder innenlands. Blant reiselivsbedriftene ser opplevelses- og kulturbedrifter (73 prosent) og utelivsbransjen (68 prosent) størst behov for å omstille seg mot nye produkter / tjenester.

Annonse
Annonse
Annonse