Annonse
Foto: Preikestolen BaseCamp

Rendyrker teknologi og tjenester for reiselivet

Det som begynte med hotelldrift og aktivitetsturisme, har forgrenet seg inn i reiselivsteknologi og spissede reiselivstjenester. Det tette samarbeidet med det kanadiske res-tech selskapet Zaui har ytterligere styrket kompetansen og satsningen på teknologi. På vei ut av pandemien vil de derfor rendyrke de respektive områdene – hotelldrift og teknologi – hver for seg for å spisse og forsterke satsningene i to selvstendige selskaper, Zaui Group og Norwegian Experience.

Gjennom 2021 har travel-tech satsningen hatt en betydelig vekst. De har kjøpt og utviklet strategiske byggeklosser til en digital “one-stop-shop" for reiselivet. Denne satsningen har et stort antall reiselivskunder innen både booking, distribusjon, regnskap og webtjenester. Nå som reiselivet beveger seg mot en ny normal er tiden inne for å spisse denne satsningen gjennom å samle teknologi og tjenester i merkevaren Zaui, med fotfeste i Norge, Canada og USA.

En samlet styrke med 65 ansatte og kontorer i Vancouver, Toronto, Washington, Tromsø, Stavanger, Oslo og Gøteborg, vil gi selskapet en internasjonal tilstedeværelse.

- Zaui har i lang tid vært en foretrukket booking- og distribusjonsløsning for internasjonale tour-, aktivitet- og transportoperatører, også her i Norge. Gjennom denne investeringen vil vi kunne tilby integrerte digitale løsninger for booking og distribusjon for både overnattings- og aktivitetsleverandører, samt destinasjons- og klyngesamarbeid. Målet er å anvende teknologi og støttetjenester slik at våre kunder kan sette opplevelsen og sine gjester i sentrum, sier Kaspar Fjetland Højvig, Group CEO i det nye Zaui.

Norwegian Experience - med røtter i reiselivet

Hovedbasene for den første satsningen til Norwegian Experience var de unike overnattingsstedene Ryfylke BaseCamp og Preikestolen BaseCamp. Målsetningen med basecampene har hele tiden vært å utvikle bærekraftige, naturbaserte opplevelser som alle kan ta del i. Fokuset har vært lokalt eierskap i reiselivet og et ønske om å bidra til å løfte destinasjonen Norge. Det siste har vært særlig viktig i en lang periode med pandemi og nedstenging. 

Arbeidet med å skape minneverdige opplevelser for flest mulig vil fortsette inn i fremtiden, da med Norwegian Experience som et driftsselskap av unike BaseCamps i vakker norsk natur. Det er lagt planer om ekspandering av opplevelsesreiser og satsningen rundt basecampene vil fortsette på egenhånd under merkevaren Norwegian Experience (NX). Eyvind Flood fortsetter som Head of Hospitality for Norwegian Experience.

 

 

Annonse
Annonse
Annonse