Foto

Illustrasjonsfoto: izikMd

 

Bemanningskrise i store deler av servicebransjen

Publisert: 28. juni 2022 kl 16.03
Oppdatert: 29. juni 2022 kl 08.40

­Etter pandemien har antall ledige stillinger i servicebransjen skutt i været.

I mai meldte Nav om en rekordstor mangel på arbeidskraft. Norske virksomheter mangler hele 70.000 arbeidstagere, ifølge Navs bedriftsundersøkelse for 2022.

I Oslo har rundt 6000 ansatte forsvunnet fra byens restauranter og utesteder de siste to årene, ifølge en fersk rapport fra Oslo Handelsstands forening, skriver VG.

Jan Abrahamsen er driftsdirektør i Sumo, som driver restauranter i flere norske storbyer.

– Jeg kan bekrefte at det er krise, sier Jan Abrahamsen

Abrahamsen kan også fortelle om en helt spesiell opplevelse:

– Noen konkurrenter er ute etter å «stjele» folk. Det har skjedd at folk har kommet inn på våre restauranter på høylys dag, snakket med dem som er på jobb, og tilbudt dem høyere lønn. Jeg har aldri opplevd lignende, sier Abrahamsen.

Saken fortsetter under annonsen

Hoteller hadde "speed intervju med over hundre kandidater

Onsdag gikk hotellene i Gardermoen-området sammen og arrangerte rekrutteringsmesse, hvor rundt 120 personer møtte opp.

Alle hotellene har til felles at de sliter med å få tak i folk, forteller hotelldirektør Frank Aglen Kaspersen ved Quality Airport Hotell Gardermoen.

Kaspersen forklarer at de har hatt mangel på folk helt siden verden plutselig åpnet opp igjen i slutten av februar.

– Vi mistet mange folk under pandemien. I Norge er vi heldige som kan permittere folk, men det er ekstremt mange som etter to år rett og slett hadde funnet seg noe annet. Det er fullt forståelig, sier han.

Kaspersen trekker frem en mangel på kokker som særlig problematisk.

– Kokkemangelen har vært helt ekstrem. Man kan ikke nødvendigvis levere det kundene ønsker seg, rett og slett fordi man ikke har personale til det.

Saken fortsetter under annonsen

Direktøren sier at det ikke nødvendigvis er utdanning eller tidligere kvalifikasjoner som teller i deres ansettelsesprosess.

– Vi ser etter smil og glimt i øyet. Alt annet kan læres, sier Kaspersen.

Kaspersen forteller at før pandemien hadde hotellet omtrent 165 ansatte i ulike stillingsprosenter. Så forsvant nesten alle:

– Under pandemien var vi helt nede i 35 ansatte.

Nå har de oppe i cirka 140 ansatte i ulike stillingsprosenter.

– Vi mistet folk i alle roller. Særlig servitører. Nå skal vi fortsette å være på tilbudssiden og er klare for å ta imot både praksisstudenter og lærlinger, sier direktøren.

Leter etter folk landet rundt

Saken fortsetter under annonsen

Midt på bryggen i solfylte Kristiansand ligger den populære restauranten Pieder Ro. Som i resten av bransjen er sommeren høysesong her, men daglig leder Rune Egedal fortviler:

– Vi er på grensen til krise hele tiden. Det har vært et mareritt, og vi får ikke tak inn nok ansatte. Det er et kjempeproblem, forteller han da VG ringer.

Også her er mangel på kokker hovedproblemet.

– Det er som jeg pleier å si: Du kan få en sirkushest til å bære tallerkener, men det er verre å få de til å lage mat, sier Egedal.

Nå holder restauranten åpent syv dager i uken, men det er ikke en selvfølge, gitt mangelen på arbeidskraft. Det går så vidt rundt:

– Kokkene mine jobber og jobber og jobber. Vi prøver så godt vi kan, og kabalen går akkurat opp. Men hvis en kokk blir syk, er jeg i «deep shit», sier Egeland.

– Vi har ligget med brukket rygg i to år, og så skal vi stenge på grunn av mangel på folk i juli? Turistene hadde trodd vi var gale om det var mørkt i lokalet her midt på bryggen i solsteiken, forteller han.

Saken fortsetter under annonsen

Egedal har gått drastisk til verks for å finne folk:

– Jeg har ringt rundt hele Norge, og helt til Svalbard, for å få tak i ansatte, men alle forteller om de samme problemene.

Han forteller om «bånn gass» , «utrolig arbeidsmentalitet», og «fantastiske ansatte». Men alle på huset gleder seg til sesongen er forbi:

– Jeg priser de i «heaven» når sommeren er over, og jeg hadde aldri greidd dette uten dem. Men de sliter seg jo ut, og det kommer til å stoppe opp til slutt. Det er faren med den rovdriften vi driver nå, sier Egedal.

– Det er ikke lett å drive restaurant, jeg skulle valgt noe annet. I mitt neste liv skal jeg være gjest i stedet for innehaver. Da hadde livet vært mye lettere!

Krever tilpasning

Daglig leder ved Yonas pizzeria i Tromsø, Morten Eliassen, vil ikke kalle situasjonen en «krise».

Saken fortsetter under annonsen

– Ikke for vår del, i hvert fall.

Med nylige og planlagte ansettelser kommer den populære Tromsø-restauranten opp i totalt 50 ansatte. 

– Jeg la bare ut en annonse på Facebook. For oss er det ikke noe stort problem. Helt ærlig har jeg ikke merket noen stor forskjell siden før pandemien, sier Eliassen.

– Vi er godt rustet for en travel sommer. Hvis man planlegger godt nok, ordner det seg selv, sier Eliassen.

Eliassen tror vilkår for lønn og arbeidstid har bidratt til en mangel på «voksne og kvalifiserte» søkere og sier han merker en trend:

– Tromsø er en liten by. Faglærte kokker og servitører er mangelvare, helt klart. Det er «selgers marked» for kokker nå. Det virker vanskelig å få folk tilbake etter pandemien, sier Eliassen.