Reiseliv

Slik ser det ut i de nyinnkjøpte liggevogner fra Tyskland med opptil 36 køyer. Men med nye tog kan det bli færre muligheter til å sove seg til Oslo eller Bergen.

Det kan bli færre senger på nattoget mellom Oslo og Bergen

Bergensbanen skal få nye tog til 6,5 milliarder kroner. Men bestillingen er utformet slik at det kan bli færre senger på nattoget enn det er i dag.

Publisert Sist oppdatert

­I forespørselen som er gått ut fra Norske tog – det statlige selskapet som skal eie togene – til de fire togprodusentene som deltar i konkurransen, heter det at de nye togene skal ha 90 soveplasser. Plassene kan fordeles på både senger, køyer og liggestoler, skriver Bergens Tidende.

– Forespørselen vår til togprodusentene er på 90 soveplasser/liggestoler. Så er det opp til togprodusentene å tegne ut løsninger. Vi kommer til å ta stilling til de ulike tilbudene og «planløsningene» senere i prosessen, skriver direktør Øystein Risan i Norske tog i en e-post til avisen.

I dag har Vys nattog på Bergensbanen normalt 90 senger i tre sovevogner. I tillegg har Vy kjøpt inn egne liggevogner fra Tyskland med opptil 36 køyer, og fra 11. desember settes det inn en egen vogn med 23 liggestoler.

Dermed kan det bli færre senger og køyer i de nye togene enn det er i dag.. Hva Norske tog bestemmer seg for, er ikke klart, og anbudsprosessen er unntatt offentlighet.

Finansieringen til de nye togene kom i statsbudsjettet for 2022. I første omgang er det lagt opp til å kjøpe 17 nye tog. Anslått kostnad er 6,5 milliarder kroner, med en kostnadsramme på inntil 8 milliarder.

De nye togene vil kunne tas i bruk fra 2026, ifølge Norske tog.

Powered by Labrador CMS