Reiseliv

God campingsommer i hele landet

- I år ser det ut til å ha vært en bra campingsommer i hele landet. Likevel har det vært litt mindre trafikk enn i fjor på Sørlandet og i Rogaland i juli, det skyldes nok været, sier Jan-Henrik Larsen, avdelingssjef camping i NHO Reiseliv.

Publisert Sist oppdatert

- Bransjen er stort sett kjempefornøyd med sommeren, som for de fleste har vært bedre enn fjoråret. Frem til og med juli ligger vi totalt på rundt pluss 350.000 gjestedøgn for camping i Norge, i forhold til 2021, som var et rekordår. I august kom utenlandske gjester for fullt, så det blir spennende å se resultatene for august og september, i fjor var det jo ikke så mange utlendinger her. Det er spesielt tyskere og nederlendene som reiser på campingferie til Norge. Utlendingene er somregel en til to netter på hvert sted før de kjører videre. Mange utenlandske gjester har laget detaljert reiserute på forhånd, for å få med seg mest mulig.

Norske campingplasser er absolutt konkurransedyktige på kvalitet og pris i forhold til plasser på kontinentet. Generelt sett er heller ikke norske campingplasser dyre å bo på, vi ligger sånn midt på treet i Europa, sier Jan-Henrik Larsen.

Oslo er den store vinneren

- Den store vinneren for camping i sommer er Oslo, med Ekeberg Camping og Bogstad Camping, der vi hadde en økning på 40 prosent fra juli 2019 og 150 prosent fra juli 2021. I Oslo omsatte vi for NOK 11,5 millioner i juli 2021, i juli i år er tallet 29 millioner, forteller Thorstein Berg, daglig leder i Topcamp AS.

- Oslo har overgått alle våre forventninger, det har vært omtrent fullt både på Ekeberg og Bogstad siden sesongåpning i mai. Mange har vært litt engstelige for å besøke Oslo de to siste somrene, men i år er de tilbake for fullt. Skoleferien var også en uke lengre i år og det har slått positivt ut for oss.

I Nord-Norge har vi hatt nedgang på grunn av mye dårlig vær, det har også vært nedgang andre steder, mens i Hallingdal har vi hatt omtrent samme nivå som i fjor.

Hvis vi sammenligner med 2019, da vi hadde fire campingplasser og omsatte for 41 millioner, og ser på utviklingen fra 2019 til 2022 for de fire samme plassene, har vi en økning på 24 prosent. Fra 2021, med pandemi, til 2022, har vi totalt en økning på 16%, til NOK 85 millioner i omsetning for våre i dag 9 campingplasser, sier Berg.

- I år har vi naturligvis hatt mange flere utenlandske gjester, omsetningen på Bogstad og Ekeberg fordeler seg med rundt 60 prosent på tyskere, 10 prosent på nederlendere. I antall utgjør norske gjester rundt 40 prosent på Bogstad og Ekeberg. Gjennomsnittlig opphold i Oslo er to dager. Vi har totalt investert 40 millioner i oppgraderinger i år. Bogstad er bl.a. oppgraderet for ca. 10 millioner med asfalterte bobilplasser og 3 millioner i et eventyrgolf-anlegg for barn, til høsten kommer ny resepsjon og neste høst kommer en restaurant. I sommer har vi engasjert firmaet To Entertain, som står bak Wallmans og Chat Noir, der har vi investert 2,5 millioner i et unikt underholdningsopplegg for både barn og voksne på plassene våre.

Vi har naturligvis fått økede driftsutgifter på grunn av bl.a. dyrere strøm, og burde nok øket prisene mer enn hva vi har gjort, vi har vært for snille. En bobilplass i Oslo koster 600 kroner, det er svært rimelig, så vi har mer å gå på. De fleste kommer med bobil eller campingvogn, mange leier hytter og endel foretrekker å bo i telt. Campingsesongen starter tidligere og varer lengre, august ser også veldig bra ut, avslutter Thorstein Berg i Topcamp.

Topcamp driver ni plasser i Norge: Topcamp Bogstad, Topcamp Ekeberg, Topcamp Hallingdal i Ål, Topcamp Mjøsa i Brumunddal, Topcamp Onsagervika ved Tyrifjorden, Topcamp Sjøsanden i Mandal, Topcamp Rustberg på Hafjell, Topcamp Havblikk i Nesna og Topcamp Mosjøen.

20% over 2019 for First Camp i Norge

- 2022 var jo sesongen vi fryktet, i konkurransen med 2020 og 2021, som i historisk perspektiv har vært to år som flyttet alle måleskalaer, på grunn av pandemien og at den norske befolkningen måtte, eller valgte å feriere i eget land. Heldigvis viser fasiten at vi nok kan forvente en ny normal som ligger godt over det vi er vant til, sier Vebjørn Hagen, First Camps fungerende regionsjef Norge.

First Camp Bygger seg nå opp i Norge og har per i dag to anlegg her, Gol Campingsenter og Norsjø Ferieland.

- Sammenligner vi juli har det totale belegget falt med 13% mot 2021 og 10% mot 2020, for de norske campingene. Dette ser vi ikke på som dramatisk i forhold til det vi forventet. Utenlandsreisene virket som nr. 1 på prioriteringslisten til nordmenn og været i 2021 var en del bedre for camperne. Det gledelige er at sammenligner vi med 2019, som i denne sammenhengen representerer et normalår, så ligger belegget i 2022 omlag 20% over. Dette gir vel også en indikasjon på hvor sterke 2020 og 2021 var sammenlignet med tidligere år.

I et kjedeperspektiv gleder vi oss over en sterk vekst i Sverige og skjønner at norske gjester er en god del av denne økningen. Det betyr at i et skandinavisk perspektiv er det vel ingen tvil om at camping er enda mer populært i 2022 enn i 2021. Dette lover bra for fremtiden, sier Vebjørn Hagen i First Camp.

Rekord i juli

First Camp Group AB, Skandinavias største campingplasskjede, melder om rekordinntekter for juli, årets viktigste måned. Konsernets samlede inntekter i juli nådde SEK 381,4 millioner, en økning på 17 prosent sammenlignet med juli 2021 og en økning på 18 prosent sammenlignet med juli 2019.

– Det er svært tilfredsstillende at vi leverer en så sterk inntektsvekst, ikke bare sammenlignet med i fjor, men også sammenlignet med 2019, som var det siste normale året før pandemien. I år har de internasjonale gjestene kommet tilbake og våre investeringer i et enda bedre produkt har gitt resultater, sier Johan Söör, administrerende direktør i First Camp.

Tilsammen 60 destinasjoner i Sverige, Danmark og Norge er en del av First Camp Group AB.

Powered by Labrador CMS