Foto
Stian Lysberg Solum / NTB

Må vente i tre år på kjappere sikkerhetssjekk i Norge

Publisert: 4. april 2022 kl 11.14
Oppdatert: 4. april 2022 kl 11.14

Det må vi i Norge vente med til 2025 før vi får kan ta i bruk og dra nytte av.

– Avinor ser for seg en gradvis utskifting med de første system på plass i løpet av 2025, sier avdelingsleder Joachim Westher Andersen for kommunikasjon og samfunnskontakt, til flysmart24.

Slipper å ta ut

Avinor mener at ustyrt er dyrt og ikke stabilt nok, mener Avinor som vil vente tre år med å starte innfasingen av dette på norske flyplasser.

Det nye skanner-utstyret er en ct-maskin som gjør at sikkerhetsprosessen kan skje mye enklere og raskere enn i dag:

Den som skal sjekkes, slipper å ta ut pc, mobil eller væskebeholdere fra bagasjen. Alt blir skannet mens det ligger inne i bagen.

Strålende fornøyd i Finland

Saken fortsetter under annonsen

Dette toppmoderne utstyret har det finske parallellen til Avinor, Finavia, nå som den foreløpig siste installert på flyplassen i Helsingfors.

De er strålende fornøyd.

De har også utvidet lokalitetene slik at det skal bli mer romslig for passasjerene å vente på tur.

Finavia mener at kapasiteten i sikkerhetskontrollen vil bli doblet, og melder at denne typen ny sikkerhetskontrollteknologi for øyeblikket bare er i bruk på store europeiske flyplasser og i USA.

De som reiser over Avinors flyplasser, blir nødt til å forholde seg til det nåværende utstyret i sikkerhetskontrollen i mange år fremover.

Det betyr at pc-er, mobiler og væskebeholdere fortsatt må tas ut av bagasjen, og sendes separat. Med fare for forsinkelser og tap av eiendeler.

Kostbare

Saken fortsetter under annonsen

Nå er det imidlertid endringer på gang i det standpunktet og en konstatering at utstyret etter hvert har blitt bedre:

– De største lufthavner i Europa anskaffer seg nå disse maskinene. Kostnadene for disse er imidlertid svært høye og ofte må beltesystemer foran og bak maskinen også byttes ut. Hvis ikke kan en oppleve at prosessen ikke går raskere og at vi ikke får en effektforbedring. Kostnadene for en maskin og beltesystem anslås å ligge rundt 5 millioner kroner, sier Westher Andersen.