Norsk Flygerforbund har signert avtaler med to andre norske selskap som åpner for friheter flygerne ikke vil gi til SAS. Foto: Erik Johansen / NTB

Norsk Flygerforbund signerte avtaler som gir Flyr og Norse Atlantic stor frihet i bemanningen

Publisert: 8. juli 2022 kl 08.30
Oppdatert: 8. juli 2022 kl 08.30

­Hos begge de to flyselskapene har Flygerforbundet, som er tilknyttet LO, gått med på mer fleksibilitet til å utnytte pilotenes arbeidstid og avtaler som går over mange år. Det klarte ikke SAS å få til i sine forhandlinger, skriver Dagens Næringsliv.

I Norsk Flygerforbund sitter også mange SAS-piloter i styret.

– SAS skulle gjerne fått tilbud om den samme fleksibiliteten i våre avtaler, som det LO og Norsk Flygerforbund har gitt til Flyr. At det ikke har skjedd allerede, er helt ubegripelig, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til avisen.

Avtalen med Flyr sikret at selskapet kunne ansette piloter uten fast turnus, mens i SAS jobber om lag 60 prosent av pilotene i fast turnus.

Den faste turnusen gjør det vanskelig å få flere arbeidsdager fra hver pilot.

– Flyr startet opp midt under en pandemi med mindre pilotkorps og et svært begrenset rutenett der det var nødvendig å gi muligheten til noe mer fleksibilitet i oppstartsfasen. Det er videre betydelig tillit mellom partene, sier leder Aleksander Wasland i Flygerforbundet.

– Både Flyr og Norse tilbyr i motsetning til SAS direkte faste ansettelser i selskapet, legger han til.

Saken fortsetter under annonsen

Wasland mener avtalen totalt sett ikke er gunstigere enn hos SAS.

Striden I SAS handler om opprettelsen av de nye flyselskapene SAS Connect og SAS Link, der SAS får flere arbeidstimer ut av mannskapet.

Ledige stillinger – reiseliv