Annonse
Stortorvets Gjestgiveri er nå en del av REKOM Group. Foto: HK

REKOM vil fortsette veksten i Norge

2019 var et rekordår for REKOM og de gikk sterke inn i 2020. Etter at corona-pandemien slo til, har eierne tilført både ny kapital og lånefasiliteter, for å sikre selskapet og gi det mulighet til å komme ut av covid-krisen i en sterk posisjon.

Nylig ble også Oslo-restauranten Stortorvets Gjestgiveri, samt utestedene Gamla og Johns Bar i Universitetsgaten, en del av REKOM Group.

Stortorvets Gjestgiveri har siden begynnelsen av 2018 vært eid og drevet av Rune Johansen, Karsten Quiel, Lars Eikefjord og Tom Snustad. 2020 har vært et tøft år og man har sett fordelen ved å være en del av en større og sterkere konstellasjon. Stortorvets Gjestgiveri er den første restauranten REKOM driver i Norge.

Samtidig med at REKOM Group kjøper samtlige aksjer i restauranten og utestedene, har de fire partnerne gått inn og kjøpt en liten aksjepost i REKOM Group.

- Vi startet dialogen om salget til REKOM før pandemien traff oss. I denne prosessen fant vi ut at våre firmaer var en god match, og at folkene bak og i REKOM er personer vi godt kunne assosiere oss med som profesjonelle og gode drivere. Da de så kom opp med et tilbud til oss som vi følte var riktig, fant vi ut at dette var noe vi ønsket å gå for. Noe av det som var avgjørende for oss, var at vi fikk muligheten til å være med på reisen videre og følge opp det vi har skapt, sier Rune Johansen.

- Om 2020 kan man vel bare si at det har vært en berg og dalbane, og selvfølgelig ikke et år vi ser tilbake på med glede. Vi ser uansett frem til å få åpne igjen, og å kunne drive stedene våre sammen med REKOM videre, sier Rune Johansen.

Vil fortsatt vokse i Norge

- REKOM har forskjellige typer steder, alt fra afterski- og cocktailbarer, til festbodegaer og trendy nattklubber. Dette er både unike konsepter med spesielle særpreg og populære kjedekonsepter.

- Vi vil veldig gjerne fortsette å vokse i Norge, om det er i de eksisterende markeder eller nye, avhenger av mulighetene, men det er ingen tvil om at vårt fotavtrykk kan og skal bli enda større. Vårt fokus ligger på sent uteliv, så det er her vi primært ser for oss en fortsatt vekst. Dertil har vi en pan-europeisk visjon, hvor vi ønsker å ekspandere på tvers av Europa, sier Frederik Mygind, som er sjef for REKOMs virksomhet i Norge.

I håp om at pandemien snart nærmer seg slutten, kjøpte REKOM like før årsskiftet, aksjemajoriteten i Deltic, den største operatøren innen nattklubber og late-night barer i UK. Før pandemien hadde de en omsetning på over £106 millioner (NOK 1,26 mrd.) og budsjettet for 2020 tilsa en EBITDA på £12 millioner (NOK 142 mill.). Deltic, med 42 barer og nattklubber, inngår nå i selskapet REKOM UK, som skal fusjonere med REKOM Group når restriksjonene på utelivsbransjen avvikles.

Les hele artikkelen i Reiseliv1 nr.1

Annonse
Annonse
Annonse