Spar hardanger - stopp elektrifiseringen av norsk sokkel!

Publisert: 24. februar 2011 kl 14.30
Oppdatert: 24. februar 2011 kl 14.30
Det begynner på ny å bli fart i debatten rundt de såkalte ”monstermastene” som regjeringen truer med å sette opp i Hardanger. Idag var et nytt demonstrasjonstog med ”mastemotstandere” på besøk i Regjeringskvartalet. Regjeringen ønsker å gjøre store inngrep i selve indrefileten av vakre landskaper på Vestlandet, et område som forbindes med Norge og norsk reiseliv over store deler av verden. Rødgrønne politikere skremmer med at el-forsyningen til Bergen vil bryte sammen hvis ikke mastene kommer på plass raskt. Men det er de samme politikerene som legger opp til at det skal bli underskudd av kraft i området. De har nemlig bestemt at olje- og gassplattformene i Nordsjøen skal drives med strøm fra land! Stortinget har gjort et prinsippvedtak om å elektrifisere norsk sokkel. Det kom som et resultat av kravet om at også Norge må ta sin del av - CO2-reduksjonen innenlands. Gasskraftverkene til havs skal byttes ut med elektrisk strøm via kabel fra land. Men, som Bergens Tidende skriver i en lederartikkel forleden: ” Elektrifiseringen av sokkelen er ikke annet enn billig pynt på det norske CO2-regnskapet. Globalt gjør det ingen forskjell om vi brenner gassen på norske plattformer eller om den blir svidd av på Kontinentet - og i neste omgang importert til Norge. Brennes skal den, enten det skjer her eller der. Konklusjonen blir dermed klar og entydig: Dersom det er klimakrisen vi skal bidra til å løse, er elektrifiseringen av norsk sokkel en dyr og meget dårlig løsning.” Klimamessig er det kun symbolpolitikk å elektrifisere norsk sokkel, men det fører til store inngrep i naturen i Hardanger og koster mangfoldige milliarder. Og hvordan kan det være både enkelt og økonomisk forsvarlig å legge sjøkabel ut til plattformene i Nordsjøen, mens det fremstilles som en nærmest håpløs oppgave på gjøre det samme inne i Hardangerfjorden? Reiselivets argumenter er ikke blitt tillagt nok vekt i denne saken!  Hans Kristiansen (Redaktør)  Foto: Fjord Norge
Saken fortsetter under annonsen