Reiseliv

61% av reiselivsbedriftene mangler kvalifisert arbeidskraft

Publisert Sist oppdatert
6 av 10 -bedrifter har i stor eller noen grad et udekket kompetansebehov. Det viser NHOs kompetansebarometer for 2019. I alt 6996 bedrifter har deltatt i kartleggingen, noe som gir en svarprosent på 36,6 prosent.Svarandelen blant s medlemmer er på 32 prosent, som tilsvarer 923 bedrifter.Medlemmene i NHO Reiseliv rekrutterer først og fremst yrkesfagsutdannede på fagskole- og videregående nivå. 61 prosent av respondentene i NHO Reiselivs medlemsmasse svarer at de mangler arbeidskraft med yrkesfaglig bakgrunn. 43 prosent svarer at de mangler ansatte med fagskoleutdanning.Halvparten av reiselivsbedriftene med udekket kompetansebehov oppgir å ha tapt kunder som følge av å ikke ha tilgang på tilstrekkelig kompetanse. En fjerdedel av NHO Reiseliv-bedriftene svarer i tillegg at de har vært nødt til å redusere virksomheten som følge av kompetanseutfordringene.– Manglende kompetanse får veldig reelle konsekvenser for reiselivsbedriftene. Derfor er rekruttering en av de viktigste sakene vi jobber med i NHO Reiseliv, sier , politisk rådgiver med ansvar for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv.– Kompetansebarometeret gir oss et viktig kunnskapsgrunnlag, og tallene bør leses aktivt av utdanningspolitikere i både fylkene og nasjonalt, sier Gauden.Årets barometer har et eget kapittel om dimensjonering av videregående opplæring. Medlemsbedriftene i NHO svarer at deres behov for arbeidskraft og kompetanse bør vektlegges før elevenes førstevalg og skolestruktur.Mellom 35 og 40 prosent av NHO Reiselivs medlemmer oppgir at de ikke får tak i de lærlingene de har behov for. Høyt fravær og dårlige praktiske kunnskaper oppgis som de to viktigste årsakene til at bedrifter har latt være å ta inn lærlinger, til tross for behov.Over halvparten av bedriftslederne i reiselivet mener også at det gis for dårlig karriereveiledning på skolene. NHONHO ReiselivIngrid GaudenLærlingeutfordringer
Powered by Labrador CMS