Hotell

Frokost viktigst for norske turister

Publisert Sist oppdatert

Frokosten er ikke bare dagens viktigste måltid; I en undersøkelse* gjennomført av Apollo, oppgir hele 90 % at det også er hotellets viktigste. Men frokosten stiller seg ikke bare overlegen sammenlignet med både lunsjen og middagen – de spurte hevder også at frokost er på topp på listen over hva nordmenn prioriterer når de skal bestille hotell. Dermed er dagens viktigste måltid viktigere for oss enn både nærhet til stranden, sentrum og bassengområdet, som ligger på de neste plassene.

- Flere undersøkelser viser at nordmenn ofte dropper frokosten i hverdagen, i all hovedsak grunnet tidspress. Det er kanskje derfor frokosten har fått et slags hellig stempel. Det har blitt et luksusgode vi kun unner oss i helger og i ferier, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.

På spørsmålet om hvilke spesifikke retter vi absolutt ikke klarer oss uten på en frokostbuffet, var svarene ganske så jordnære. For i en verden der nystekte croissanter, fruktsalater og hjemmelaget yoghurt ofte hører hjemme – ønsker nordmenn seg først og fremst egg, brød og bacon.

- Ingen spiser brød som oss nordmenn. Vi stiller nok i verdensklasse der, og vi tar jo med oss vanene våre i kofferten når vi reiser. Samtidig vet vi at de aller fleste av oss plukker med seg både bakst, frukt og alt imellom når vi først kommer til buffeten, så litt luksus unner vi oss, smiler Rivera.

Foruten de tre klassikerne; egg, brød og bacon, står også pannekaker, ost, syltetøy og kaffe høyt på listen.

Lokalprodusert? Ja, takk!

Til tross for at vi tar med oss våre norske frokostvaner på ferie, er vi også opptatte av lokal mat og bærekraft. I Apollos undersøkelse oppgir nærmere 50 prosent at det er viktig for dem at maten som serveres på hotellet er lokalprodusert. I tillegg troner lokale opplevelser, mat og drikke på listen over aktiviteter vi ønsker å fylle feriedagene med. Faktisk har hele 7/10 dette som deres førstevalg av ekskursjoner og utflukter.

- Gastronomi blir en stadig viktigere faktor for oss på reisefot. Vi vil smake at vi er i et annet land, bli kjent med det lokale kjøkkenet og lære de lokale tradisjonene. Samtidig blir vi som reisende mer og mer opptatte av lokal bærekraft, og det er viktig for oss å støtte lokale bedrifter og restauranter, forklarer Rivera.

*Undersøkelsen er gjennomført av Mantap Global AB på vegne av Apollo i januar 2022. Resultatene er basert på 4045 besvarelser, i overkant av 1000 pr. land i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Powered by Labrador CMS