Annonse
Kristiansundshotellene tar annenplass på beleggsstatistikken for første del av februar, med 31,1%.  Foto: Thon Hotels

Svært få lyspunkter for hotellene i februar

Av Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting 

Vi er dessverre alt for godt vant med å se på svake hotelltall. Og denne gang er det ikke annet å glede seg over enn at Haugesund fortsetter å levere solide beleggstall og at romprisutviklingen, forholdene tatt i betraktning, er god en del steder.

Her er noen av funnene for perioden 1. -14. februar 2021 (1/2 måned, foreløpige tall) blant 13 store norske hotellbyer og -markeder:

-         Haugesund topper suverent når det gjelder rombelegg*. 71,2 % er foran

           tilsvarende i fjor (67,7 %) og over dobbelt så høyt som nummer 2 på listen,

           Kristiansund (31,1 %)

-         Oslo med Fornebu havner nederst på beleggslisten med sine 11,4 %

-         Høyest rompriser** finner vi i Trondheim*** (NOK 970)

-         Bunnpriser i Haugesund (NOK 680)

-         Det er solgt flere hotellrom i Haugesund enn for eksempel både i Tromsø, på Gardermoen og i Trondheim***

-         Hotellromprisene stiger ørlite i Kristiansund, og det er kun minimal

           prisnedgang i Bergen og Trondheim***

-         Prisfallet er størst i Tromsø, der det er nærmere 40 % ned fra tilsvarende

           periode i fjor, da det var nordlys-sesong

 

Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting

(*)      Rombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom

(**)     Rompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom

(***)    Trondheim er inkl. flyplasshoteller i Stjørdal

Som tidligere; «coronanedstengt» romkapasitet er med i beregningsgrunnlaget for blant annet rombelegg. Her skiller statistikken fra Benchmarking Alliance seg fra SSBs, der hotellene kan justere ned kapasitet og dermed «bedre» beleggsprosenten. På den annen side; overnattinger knyttet til karantene og annet pandemirelatert, rapporteres inn til Benchmarking Alliance.

Les om januar-tallene og masse annet spennende bransjestoff i årets første utgave av Reiseliv1 (tidligere HRR) som er ute hos abonnentene i disse dager.

 

Annonse
Annonse
Annonse