- For å ta de riktige beslutningene må man først og fremst ha data. Uten datagrunnlag har man kun meninger og magefølelse, sier Terje Thorstensen, adm. dir. i RevMAX.

 

Hvordan gjøre hotelldrift lønnsomt igjen?

Publisert: 28. januar 2022 kl 11.58
Oppdatert: 28. januar 2022 kl 11.58

I kjølvannet av pandemien tror mange at kampen om gjestene blir enda mer tilspisset og krevende. Mange som driver hotell lurer på hvordan de skal prise rom og tjenester, og i hvilke segmenter man kan forvente vekst.

Det nystartede selskapet RevMAX skal nå ut i markedet og hjelpe små og store hoteller med å maksimere sine inntekter.

- Det er mange beslutninger som hver dag skal tas på et hotell, og vi vil hjelpe til med å ta de beslutningene, og skape et så godt faktagrunnlag som mulig, sier Terje Thorstensen, adm. dir. i RevMAX.

Thorstensen har lang erfaring med revenue management fra kjeder som Radisson Hotels, Scandic Hotels og Lily Hospitality Group.

- Gjennom et langt liv innenfor revenue management har jeg utviklet flere ulike verktøy, som hjelper til med å fatte de riktige beslutningene, på rett tidspunkt. Og for å ta de riktige beslutningene må man først og fremst ha data. Uten datagrunnlag har man kun meninger og magefølelse, sier Thorstensen.

Systemet inneholder blant annet en 365 priskalender med behovsanalyse,destinasjonsoptimering, møteromsoptimering, crew- og prosjektanalyser, kontraktsmoduler, dynamiske priser på rom og F&B. Selve tjenesten vil kunne tilby revenue management tjenester til en pris som er langt lavere enn å ansette en revenue manager.

- Revenue management er et stort fagfelt der det er vanskelig å holdeseg oppdatert, og dette systemet kan være en god støtte for både hotelldirektør, salgsdirektør og resepsjonisten, sier Terje Thorstensen.

Annonse

Har store ambisjoner

Selskapet har en ambisjon om å bygge opp et kompetansehus innenfor fagfeltet revenue management, distribusjon, og total profit management. Planen er å etterhvert ansette flere dyktige revenue managere, som skal hjelpe små og store hoteller med å prise seg rett og regne på lønnsomheten per forespørsel.

- Vi har såpass tro på at flere hoteller vil ha et ønske om å kjempe til seg markedsandeler, og at spesielt de mindre hotellene ønsker hjelp til å se hvilket potensiale de sitter på, forteller styreleder Ådne Skurdal.

 

Ledige stillinger – reiseliv