Geir Lundkvist (t.v.) og Anders Vatne er partnere i Hotelia.

Optimistiske hotelleksperter

Publisert: 13. september 2022 kl 10.50
Oppdatert: 13. september 2022 kl 10.50

­Antall gjestedøgn økte med 125 prosent sammenlignet med samme periode i 2021, og ligger kun 8,6 prosent under «normal-året» 2019. Indikatorene har så langt vært tydelige; vi ser rask vekst i flytrafikken, nasjonale gjestedøgn, internasjonale gjestedøgn, konserter, opplevelser og kulturarrangement, flere større konferanser m.m.

Fremdeles er det en usikkerhet i forhold til hotellenes utvikling fremover og mange spekulerer i «ketchup-effekten» og hvor stor er «ketchup flasken». Ser vi bort fra krigen i Ukraina og de makroøkonomiske konsekvensene det har fått for Norge og Europa, er vi grunnleggende optimister til at bransjen har en lys fremtid.

Hvorfor er vi optimister etter to år med pandemi og noen mørke skyer på himmelen?

• Opphentingen har vært rask

• Norges natur, trygghet og sikkerhet er attraktiv

• Ferie-/fritidsmarkedet vil på sikt fortsette å vokse

• Pandemien har synliggjort behovet for sosiale møteplasser

Annonse

• Den underliggende økonomien er solid

• Hotellene får bedre betalt

• Hotellene i de store byene har hatt en god sommer

• Bookingbildet for høsten er lovende

• Flyindustrien overlever med flere lavprisprodukter

• Forholdet mellom tilbud (ny kapasitet) og etterspørsel vil i tiden fremover

være balansert

Annonse

• Nye overnattingskonsepter med opplevelser skaper mer attraktivitet

• Flere nye aktører utfordrer de etablerte kjedene

• Flere investorer ønsker hotell i sin eiendomsportefølje

 

 

Ledige stillinger – reiseliv