Hotell

Strawberry skal erstatte Nordic Choice

Nordic Choice vil bytte navn på selskapet og samtlige hoteller i løpet av 2023.

Publisert Sist oppdatert

I dag har de en master-franchiseavtale med Choice Hotels International, Inc., et av verdens største hotell-franchiseselskaper, med over 7000 hoteller og over 600.000 rom, i 35 land.

Nordic Choice skal fortsette sin multibrandstrategi, Choice-varemerkene, Comfort, Clarion og Quality skal byttes ut med egne Strawberry-varemerker.

Franchiseavgifter hos de store, internasjonale selskapene er høye og Nordic Choice har i dag en slik størrelse at de har all mulig ekspertise i eget konsern og ikke trenger særlig support fra Choice International. De har også eget lojalitetsprogram. Det gir derfor mening å bygge opp verdiene i selskapet med egne varemerker, selv om det er dyrt å bytte navn på over 200 hoteller.

Nordic Choice Hotels har de siste 25 årene etablert seg som en av de største aktørene i reiselivsbransjen i Norden. I løpet av de neste ti årene skal selskapet doble antall hoteller, og utvide fordelene og tjenestene som inngår i lojalitetsprogrammet. Ambisjonen er å skape et økosystem av egne merkevarer og eksterne partnere, som tilbyr opplevelser i Norden.

- Sammen med fantastiske ansatte har vi bygget et av Nordens største hotellkonserner, med hotellopplevelser som spenner fra lavpris- til luksussegmentet. Målet er å være den mest spennende reiselivsaktøren i hele Norden, og da må vi videreutvikle selskapet gjennom å bredde produktene og tjenestene våre som inngår i lojalitetsklubben og hotellkonsernet. For å markere skiftet, skal selskapet bytte navn til Strawberry og vi gleder oss til å starte reisen, sier Petter A Stordalen, eier av Strawberry og grunnlegger av Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels ble etablert gjennom 1990-tallet, og selskapet har siden vokst i raskt tempo. I perioden 1997 til 2000 vokste selskapet med ett nytt hotell hver fjortende dag og 50 nye ansatte hver tiende dag. Totalt i Norden har selskapet 214 hoteller i fem land, inkludert Baltikum, 3000 leiligheter gjennom Strawberry Living og nærmere 15.000 ansatte.

- Vekst ligger i selskapets DNA, og for at vi skal fortsette den fantastiske veksten vi har hatt de siste 25 årene, kreves det endring. Det holder ikke lenger å bare tilpasse seg. Vi skal være i førerstetet. Vi skal være best i klassen på hotellopplevelser. Og vi skal utfordre rollen vår som reiselivsaktør med mål om å bli mer relevante, for flere, oftere. Derfor markerer Strawberry en ny og spennende æra for oss, sier Petter A Stordalen.

Navnebyttet ble annonserte denne helgen av Stordalen selv, under talen hans på VK (Vinterkonferansen) på Friends Arena i Stockholm. Arrangementet som samler 2500 ansatte og samarbeidspartnere, er en årlig tradisjon som vanligvis gjennomføres i midten av januar, men som på grunn av pandemien ble flyttet til juni i år. Der ble det kjent at selskapet formelt vil bytte navn i løpet av 2023, og at hotellkonsernet skal videreføre sin multibrandingstartegi, som betyr at de skal fortsette å tilby ulike hotellkjeder tilpasset ulike målgrupper.

- Vi har bygget vår suksess på å ha bransjens beste medarbeidere. Grunnlaget og tryggheten i det vi nå skal gjøre, bygger på en stolt historie med stor gjennomføringskraft. Nå går selskapet inn i en ny tid som skal møte fremtidens reiseliv, da må vi sammen skape en enda mer attraktiv lojalitetsklubb med produkter og fordeler tilpasset fremtidens gjest. Samtidig skal vi bygge videre på kjernen i alt Nordic Choice står for, nemlig bærekraft, mangfold og inkludering, det å gi folk en sjanse og det å kjempe mot utenforskap, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Powered by Labrador CMS