Hotell

– Vår driftsform gjør at vi kan lykkes med hoteller der andre har problemer å få til lønnsomhet, sier CEO Matthias Tanski (t.v.) og operations manager Thomas Furulund.

Klar for sterk vekst – med stålkontroll på omkostningene

CIC Hospitality har på få år bygget seg opp til en aktør å regne med i hotellbransjen. De har nå en portefølje på 20 hoteller, noen eier de selv, andre driver de for andre eiere.

Publisert Sist oppdatert

Nå står de foran en stor ekspansjon, i hele Skandinavia. – Hovedpartnerne er Best Western og Thon Hotels, forteller CEO Matthias Tanski og operations manager Thomas Furulund.

– CIC Hospitality ble startet i 2018, da fikk vi tilbud fra Thon Hotels om å drive Thon Hotel Hallingdal. Etter det utviklet ting seg raskt. Vi har bygget noen hoteller og kjøpt andre, per i dag er vi eiere av en portefølje på ca. 850 millioner kroner. Vi eier hoteller, vi leier og driver også hoteller på managementkontrakter.

Vi greide oss relativt bra gjennom pandemien, det førte til at i begynnelsen av 2022 fikk vi forespørsel fra investeringsselskapet Norvestor om vi var interessert i å selge deler av CIC. Vi solgte 60 prosent til Norvestor, men vi er fire gründerne, som sammen med andre ansatte og noen andre, sitter med de resterende 40 prosent. Per i dag har vi en portefølje på 20 hoteller, vi jobber stort sett i Norge og Danmark, men har ting på gang i Sverige også, sier Matthias Tanski.

CIC Hospitality driver hoteller under varemerkene Thon Hotels, Scandic, Radisson og Best Western. Hovedpartnerne er Best Western og Thon Hotels og fremover vil de nå satse sterkt på det nye varemerket Aiden by Best Western og på Thon Partner-hoteller i Danmark og Sverige. CIC Hospitality er vokst sterkt på kort tid, men legger stor vekt på at lønnsomhet er nøkkelordet. – Likevel, det vil forundre meg om vi ikke sitter med 28 – 30 hoteller ved utgangen av året, sier Matthias Tanski.

CIC ønsker å være en utfordrer i bransjen, hva skiller dere fra de andre?

– Det vi jobber mest med er innovasjon og teknologi, for å optimalisere driften. Vi prøver å finne anvendbar teknologi, ikke bare front of house, men også back of house, for å underlette arbeidet ute på hotellene. Målet er å fristille de ansatte ute på hotellene fra alt administrativt og manuelt arbeid, slik at de kan konsentrere seg om gjestene. Vi prøver å plukke ut de beste og mest effektive systemene. Det betyr ikke at vi skal fjerne ansatte, men at de skal slippe å drive med bookinger og å besvare mailer og telefoner, etc.

Vi ønsker å ha en ganske flat organisasjon og kaller oss datadrevet og basert på verdier. Det vil si at vi bruker mye data og tall for å måle og holde oversikt over utviklingen i selskapet. Det kan være helt ned til vann- og strømforbruk per gjest. Vi sitter på utrolig mye data og det gjør at vi kan holde stålkontroll på omkostningene.

Ute på hotellene har vi en organisasjon med hotel manager, service manager og service crew, det gir oss en meget effektiv driftsmodell. Vi lar også alle medarbeiderne få sin del av overskuddet når det går bra, alle er med i bonusordninger. Vi legger vekt på stor åpenhet i organisasjonen, alle får innsikt i utvikling og resultater. Med vår driftsform forventer vi mye av de ansatte, de må være fleksible og ta avgjørelser på egen hånd. Derfor er vi også tydelige på at de kan ha store forventninger til oss og at vi tilbyr ryddige forhold, samtidig som vi er en utfordrer i bransjen når det kommer til teknologi, miljø og arbeidsforhold. Det er en stor utfordring å få tak i dyktige ansatte for tiden, også derfor er det viktig å være en attraktiv arbeidsgiver. Vi skal tilby arbeidsplasser der det er gøy å gå på jobb

CIC er i fremste rekke i hotellbransjen med å ta ibruk ny teknologi.

Hvilke krav har dere til hoteller for at de skal være interessante å drive/kjøpe?

– Mange av våre hoteller er på litt uvanlige lokasjoner, men det er alltid på steder som gir et bra grunnbelegg, for eksempel i Herning ligger vi ved siden av sykehuset, i Harstad er vi ved flyplassen. Så lenge vi har basiskontraktene i bunnen, kan vi heller ta det vi kan få av turisme på toppen. Størrelsen på hotellene kan variere, vårt minste har kun 22 rom og det største, Aiden by Best Western i Herning, har 204 rom. Hvis vi bygger selv er det minimum 120 rom.

Vi får ofte henvendelser fra hotelleiere og utbyggere med forespørsel om vi er interessert i å kjøpe eller drive, det er mange tilbud på markedet for tiden. Mange drivere er usikre på fremtiden på grunn av at driftsutgiftene er øket sterkt, eller det kan være problemer med generasjonsskifte. Etter at vi etablerte oss i Danmark, får vi også mange forespørsler derfra. Vår driftsform gjør at vi kan lykkes med hoteller der andre har problemer å få til lønnsomhet. Til syvende og sist handler det om å drifte lønnsomt og skape trygge og gode arbeidsplasser.

En viktig del av konseptet vårt er miljøvennlig drift. Vi holder nå på å installere solceller på hotellene i Haugesund og Herning og prøver å kjøpe så mye grønn energi som mulig. Vannforbruket skal reduseres og matsvinn skal enda mer ned.

Kommer det meste av ekspansjonen fremover i Aiden?

– Vi har en stor utbyggingsplan med Aiden, men vi kommer også til å øke med fire-fem Thon Partner-hoteller, disse to franchisepartnerne blir de viktigste fremover. Samtidig har vi et par prosjekter med Marriott og har god dialog med Radisson. De store hotellkjedene satser mer og mer på franchise og partner-hoteller, og skal legge mye av satsingen sin der fremover.

Vi skal drifte 30 Aiden-hoteller i Skandinavia, vi har en god finansiell backing og er klare for det. Vi ser også at det er en åpning i markedet for Aiden-konseptet, så vi har stor tro på dette. Aiden er en ny generasjon moderne hotell, med fokus på bevisste valg, smarte digitale løsninger og strategiske plasseringer. For å redusere miljøpåvirkningen bygges mange av hotellene i moduler, noe som er en mer bærekraftig måte å bygge på, siden avfallsmengden reduseres og bygningen kan resirkuleres i større grad. Hotellenes tak vil også i stor grad utstyres med solceller, noe som skaper en betydelig og bærekraftig strømproduksjon. Aiden er et nytt varemerke, som ikke så mange kjenner, men det er knyttet til Best Western. Aiden får full distribusjon gjennom Best Western, blir del av alle avtaler som BW har globalt og deres store lojalitetsprogram. Vi har også fått lov til å være med å utforme varemerket og har gjort det etter de verdier CIC har, med fokus på teknologi og mennesker. Dette gjør at Aiden blir den utfordreren i bransjen som CIC også er. I perioden 2023 til 2025 har vi planlagt åtte nybygg, i tillegg kommer endel ombygginger og leiekontrakter, så vi er på god vei mot de 30 allerede. I løpet av neste år regner vi med å ha fire Aiden-hoteller i Norge. Målet er 10 i Norge, 10 i Danmark og 10 i Sverige, i løpet av fire-fem år.

Dere er langt fremme med å ta ibruk ny teknologi, hva er det neste som kommer der?

– Vi er de første i Skandinavia, og tror også at vi er de første i Europa, som tar ibruk hologramteknologi i hotellbransjen. En person på en videoskjerm kan gi forhåndsinnspilte svar på spørsmål gjesten måtte ha, men det nye er at hvis gjesten velger å kommunisere direkte med en medarbeider, kommer denne opp på skjermen. En slik hologram-vert kan ta seg av direkte gjesteforespørsler fra 4-5 forskjellige hoteller, vedkommende kan også besvare telefon og email for disse hotellene, slik at gjestene slipper å få svar fra et robot. Men hvis gjesten ønsker personlig kontakt med en medarbeider, vil det alltid være en tilgjengelig. Innsjekk kan gjesten gjøre selv via en pad og så kode et nøkkelkort.

Hvordan ser dere på hotellmarkedet for tiden fra CIC Hospitalitys ståsted?

– Første kvartal har vært tøft for store deler av norsk hotellbransje, men våre strategiske lokasjoner har gitt oss god trafikk og gode tall, som forventet. Resten av året, fra april av, ser veldig lovende ut. Det er en god del usikkerhet rundt når asiatisk trafikk kommer tilbake, mye taler for at dette markedet kommer litt tilbake i år og at vi ser en større økning neste år. Etter pandemien er fritidsmarkedet øket hele uken. For eksempel i store byer som København, var det tidligere stor trafikk på hverdagene og mindre i helgene, nå er det nesten omvendt.

CIC Hospitality

CIC står for Caring, Inspiring, Creative. CIC Hospitality ble startet av fire kollegaer og venner med bakgrunn fra hotellbransjen. De ønsket å utfordre bransjen med et innovativt, teknologisk hotellkonsept med fokus på miljø, og ikke minst skape arbeidsplasser hvor medarbeiderne kunne utvikle seg og ha det moro.

CIC har i dag over 190 ansatte. På hovedkontoret, ved Majorstuen i Oslo, har CIC en finansavdeling på tre personer, et driftsteam på seks personer og et revenue-team på to personer, to på marketing, en på people & culture, samt to på eiendomsutvikling og vedlikehold.

CIC Hospitalitys portefølje (primo 2023)

Thon Hotel Hallingdal, 68 rom

Sure Hotel Harstad Narvik Airport, 151 rom (planlagt utvidet med 50 rom)

Scandic Syv Søstre, Sandnessjøen, 165 rom

Sure Hotel Haugesund, 50 rom

Best Western Plus Oslo Airport, 201 rom

Saga Hotel Oslo, BW Premier Collection, 47 + 50 rom

Park Inn by Radisson Haugesund Airport, 117 rom

Sure Hotel Trondheim Airport, 126 rom

Best Western Leto Arena, 102 rom

Sandtorgholmen, BW Signature Collection, 22 rom (planlagt utvidet med 60 rom)

Hotel Astoria, BW Signature Collection, København, 93 rom

Thon Hotel Kautokeino, 67 rom

Thon Partner Hotel Jølster, 120 rom

Thon Partner Hotel Førde, 76 rom

Aiden by Best Western Herning, 204 rom

Hotel Factory Lodge, Holeby, 30 rom (planlagt utvidet med 150 rom)

Thon Partner Hotel Høje Taastrup, 154 rom

Syv Søstre Apartments, 84 rom

Thon Partner Hotel i Danmark, 90 rom (kommer i Q2)

Radisson BLU Haugesund (kommer)

Powered by Labrador CMS