Hotell

Sorrisvniva er vinneren av Nordnorsk Markedsføringspris. Bilde fra venstre: Digital Marketing Specialist, Katelin Pell, Sorrisniva; Eier og styreleder, Tor Kjetil Wisløff, Sorrisniva; Ordfører, Monica Nilsen, Alta kommune; Daglig leder Caroline Laurhammer, Sorrisniva.

Nordnorsk Markedsføringspris til Sorrisniva

Verdens nordligste ishotell Sorrisniva, er en sterk eksportbedrift og en viktig bidragsyter i markedsføringen av Nord-Norge. Det gjør dem til en verdig vinner av Nordnorsk Markedsføringspris.

Publisert Sist oppdatert

– Sorrisniva betyr enormt mye for markedsføringen av Nord-Norge i både inn og utland. Vinneren har en unik posisjon som en sterk eksportbedrift, og har det siste året solgt sine produkter i en rekke land som Storbritannia, Sveits, Østerrike, Frankrike, Dubai, Marokko, Singapore, Indonesia, Thailand og USA. Det er en bedrift som har lange tradisjoner i Nord-Norge, og som alltid har vist vei når det gjelder å utvikle nye produkter, sier Arne Kjell Nyheim styreleder i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge.

Prisen deles ut hvert år av NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge, og ble utdelt under konferansen Nord i Sør, som fant sted i Oslo 4. januar 2023. Prisen går til en person, bedrift eller organisasjon som betyr mye for markedsføringen av Nord-Norge, og som har en positiv innflytelse og påvirkning i utviklingen av landsdelen. Juryen er styret i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge.

Tok sats under pandemien

Under pandemien, hvor bedriften led under nedstenging og mangel av kunder, tok Sorrisniva sats og investerte rundt 110 millioner kroner i nye produkter og tjenester.

– Bedriften evnet å bruke coronakrisen til å tenke nytt, og brukte nedstengingen til å styrke sin markedsposisjon. Allerede nå viser det seg at investeringene var riktige å gjøre, og bedriften kan rette seg inn mot nye og mer kjøpesterke målgrupper, sier Nyheim.

Sorrisniva har også vært en foregangsbedrift når det gjelder samarbeid og samhandling. For over 10 år siden tok de, sammen med fire andre bedrifter, initiativet til å etablere en klynge av nordnorske bedrifter. I dag har klyngen over 105 medlemsbedrifter og årets vinnerbedrift er fortsatt svært aktivt med i klyngearbeidet. Bedriften har også inngått et tett og langsiktig samarbeid med Kokkelandslagene i Norge om utvikling av et unikt matkonsept tilpasset ulike årstider.

Like før jul stod årets utgave av Sorrisniva Igloo Hotel utenfor Alta ferdig – for 24 gang. Også i år med snø og iskunst som viktig ingrediens. Dette er verdens nordligste igloo hotell og Norges første.

Powered by Labrador CMS