Stephen Meinich-Bache, adm.dir. Classic Norway Hotels

Nei til hotellskatt!

Regjeringen foreslår å tillate å kreve inntil fem prosents turistskatt for alle overnattingsgjester i kommersielle virksomheter. Forslaget er kanskje godt ment, men har potensielt alvorlige konsekvenser for reiselivsnæringen og lokalsamfunnene som er avhengig av et bærekraftig reiseliv.

Av Stephen Meinich-Bache, adm.dir i Classic Norway Hotels

Som en aktør som har fulgt reiselivet tett gjennom mange år, ser jeg flere store utfordringer med forslaget som nå er lagt frem. En ordning som har vært til behandling i regjeringen i flere år og som det har vært knyttet store forventninger til. Men regjeringens forslag er i praksis en hotell- og besøksskatt, der resultatet fremstår som et ugjennomtenkt hastverksforslag.

Ser rødt

Først og fremst vil en turistskatt, eller besøksbidrag som det kalles i regjeringens forslag, fordyre norske bedrifter i en bransje som allerede opererer med små marginer. Norske hoteller og overnattingssteder konkurrerer i en tøff internasjonal bransje, og enhver ekstra kostnad kan vippe regnestykket over i rødt. Dette gjelder spesielt for de små overnattingsbedriftene, som allerede sliter med å holde hodet over vann. En ny avgift kan bli dråpen som får begeret til å renne over og kvele de minste aktørene.

Svekker Norge

Forslaget risikerer også å svekke Norges posisjon som et attraktivt reisemål for kurs og konferanser. Norge er allerede kjent som et dyrt land å besøke, og økte kostnader vil gjøre det enda vanskeligere å tiltrekke seg slike arrangementer. Dette er ikke bare et tap for overnattingsstedene, men også for restauranter, transport, og andre næringer som nyter godt av denne typen besøk.

Videre er det problematisk at besøksskatten i den foreslåtte formen ikke inkluderer cruisevirksomheter. Ei heller stigende antallet reisende som overnatter i bobil utenfor regulerte campingplasser. To former for reiseliv som ofte bidrar til store belastninger på infrastrukturen.

Ikke rettferdig Skal ordningen ha noen som helst legitimitet, må den favne bredt og være rettferdig fordelt. Uten dette vil den oppleves som urettferdig og uforholdsmessig tyngende for enkelte deler av næringen.

I tillegg må vi sikre at forvaltningen av midlene blir transparent og effektiv. Det er ingen garanti for at pengene faktisk går til formål som stier, toaletter eller renovasjon, slik intensjonen er. Feilprioriteringer og byråkrati kan fort spise opp gevinsten og ytterligere svekke tilliten mellom turister, næringen og lokalbefolkningen.

Undergraver samarbeidet

Hotellnæringen har lenge ropt varsko om økte kostnader og utfordrende rammebetingelser. Dette besøksbidraget føyer seg inn i en lang rekke avgifter som tynger bransjen. Når næringen selv ikke blir lyttet til, undergraves hele poenget med et samarbeid for å skape en bærekraftig og blomstrende reiselivsnæring.

Norge trenger en reiselivspolitikk som styrker, ikke svekker, konkurranseevnen vår. Besøksbidraget, slik det foreslås i dag, er dessverre et steg i feil retning.

 

Powered by Labrador CMS