Oslo Lufthavn trenger mye ruter til flere interkontinentale destinasjoner, mener Avinor.

Avinor er bekymret over rutetilbudet til utlandet fra Oslo Lufthavn

Gardermoen taper i konkurransen med Stockholm og København, mener Avinor.

Publisert

– Vi ser en urovekkende utvikling i rutetilbudet til og fra landet. Dette påvirker ikke bare Oslo og regionen rundt, men hele Norge, advarer Avinors konsernsjef Abraham Foss.

Han mener det trer frem et tydelig faresignal som viser at alt ikke er like bra som det kan synes som på landets hovedflyplass, skriver Flysmart24.

Satser utenfor Norge

SAS har tydelig markert at selskapet skal satse på flyplassen i København som det viktigste knutepunktet fremover. Det mener Foss vil svekke Oslo Lufthavn sine mulighetene til å få nye SAS-ruter.

Også Norwegian satser mer nytt i Danmark enn i Norge.

I Sverige er Arlanda i ferd med å bygge opp sitt rutenett, og det skjer i et raskere tempo enn på Gardermoen.

Oslo dårligst

Nå har den svenske regjeringen også besluttet å fjerne flypassasjeravgiften helt, noe som straks førte til flere flyruter. Ryanair var raskt ute og lanserte 10 nye utenlandsruter da nyheten ble kjent.

I både København og Stockholm er satsingen fra utenlandske lavprisselskaper mye mer omfattende enn i Oslo. Lavpris er den raskest voksende delen av internasjonal luftfart.

Ser man på antallet interkontinentale non stop-ruter, er Oslo svakest også her:

Kastrup har ruter til rundt 25 interkontinentale destinasjoner, Arlanda har 10 mens Oslo er «lilleputt» i denne sammenheng med bare 5 interkontinentale destinasjoner, viser Avinors egen oversikt.

«Trenger en heiagjeng»

I Oslo bekymrer Avinor seg over at Gardermoen ser ut til å bli taperen i konkurransen om flyruter.

Konsernsjef Foss etterlyste på en konferanse i Oslo torsdag, Connecting Norway, større entusiasme i jobben med å bygge opp rutenettet til Gardermoen:

– Vi trenger en heiagjeng for Oslo Lufthavn, sa Foss på konferansen, som tok sikte på å legge et grunnlag for å styrke Oslo lufthavn som motor for alle norske flyplasser.

Sikre lønnsomhet

Foss mener at et bedre flytilbud vil være av avgjørende betydning for vekst i norsk næringsliv.

Avinor viser til at Oslo lufthavn er hjertet i vårt nasjonale flytilbud, og er avgjørende for næringslivet i alle regioner.

Flyselskapene SAS og Norwegian svarte med at de er klare til å være med på å øke rutetilbudet, men at dette også krever at Avinor er med på å sikre lønnsomhet i slike satsinger.

Vil satse i Norge

Norge-sjefen for SAS, Kjetil Håbjørn, var klar på at SAS ikke har til hensikt å bli mindre synlig i Norge, og at satsingen i København skal bli selskapets globale knutepunkt.

– Vi vil fortsatt satse hardt i Norge med ruter til og fra Gardemoen. Men en god forutsetning for å få dette til, er at rammebetingelsene vi blir tilbudt gjør en økt satsing lønnsom, sa Håbjørn.

Konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen, advarte mot planene om å øke avgiftene flyselskapene betaler for å bruke Avinors flyplasser.

Powered by Labrador CMS