Når etterspørselen svikter, tvinges flyselskapene til å sette ned prisene. Det skjer nå og vil fortsette neste år, mener flyanalytiker.

Prisene på flyreiser stuper i Norge

Etter en periode med prisøkning på flybilletter de siste par årene, ser det nå ut til at prisene er på kraftig vei ned igjen.

Publisert

Den ferskeste flyprisindeksen for Norge viser et prisnivå som er på nivå før pandemien 4på en rekke aktuelle ruter ut fra Norge, skriver Flysmart24.

Det er reisesøkeselskapet Travelmarket.no som sammenligner priser og utarbeider indeksen.

Vil fortsette

Oversikten viser billettpriser som faller som en stein, og som i mange tilfeller er på samme nivå som før korona-pandemien:

For de reisende er det beste av alt at dette bare kan være starten på et prisfall som bare vil øke.

– Jeg tror at for resten av 2024, og spesielt i løpet av 2025, vil vi se veldig gode priser. Ikke bare innenfor Europa, men også på interkontinentale destinasjoner, sier konserndirektøren i Travelmarket.no, Ole Stouby, til flysmart24.

Billige billetteksempler

Flyprisindeksen som Stouby står bak, er basert på en oversikt over de billigste tur-retur-flybillettene til ti populære europeiske og ti populære oversjøiske destinasjoner. Indeksen har eksistert siden 2009.

Dette er noen av prisfunnene som danner grunnlaget for indeksen for august. Dette gjelder europeiske destinasjoner:

  • Oslo – London t/r for kr. 365
  • Oslo – Berlin t/r for kr. 749
  • Stavanger – London t/r for kr. 788
  • Oslo – Stockholm t/r for kr. 820
  • Oslo – København t/r for kr. 827
  • Trondheim – London t/r for kr. 873
  • Oslo – Wien t/r for kr. 884
  • Bergen – London t/r for kr. 886
  • Bergen – Berlin t/r for kr. 888

Kilde: Norsk Flyprisindeks

Etterspørselen svikter

For de fleste nordmenn er det prisene innen Europa som er mest interessante, siden reiseaktiviteten i dette markedet er så høyt.

Bakgrunnen for det prisfallet som man nå ser i markedet, er ifølge Stouby flere:

– Det er stor kapasitet i markedet og etterspørselen er ikke så stor som forventet. Jeg forventer at prisfallet blir permanent. Det ligger an til stor konkurranse mellom flyselskapene, og det vil presse flyprisene ned, sier Stouby.

Når etterspørselen faller, vil selskapene kutte i prisene i håp om å lokke flere om bord i flyene. Det er det som skjer nå.

I en situasjon med stagnerende og fallende etterspørsel blir situasjonen forverret ved at selskapene får levert nye fly.

Dette øker kapasiteten enda mer, og det vil føles ekstra ille i en situasjon der salget av billetter samtidig faller.

Interkontinentale ruter

Indeksen tar også for seg interkontinentale priser.

Der trekker flyprisindeksen frem at det for eksempel er mulig å skaffe seg tur/retur-billetter mellom Oslo og Dubai fra kr. 3 747 og Bergen – New York fra kr. 4 327.

Fra Oslo til Beijing er laveste pris tur/retur nå kr. 4 935, mens de som skal fra Trondheim til New York kan reise fra kr. 4 829.

På riktig vei

Stouby sier at prisene på interkontinentale ruter har falt for tredje år på rad, men er fortsatt et stykke fra nivåene før koronapandemien.

Men, også her er det en bevegelse riktig vei for forbrukerne, mener Stouby:

– Ja, jeg synes at flyprisene er rimelige igjen. Spesielt gjelder dette de interkontinentale rutene, som er på god vei til å være på nivå med det rekordbillige nivået før korona. Det er også ganske mange europeiske ruter allerede, sier han. 

Powered by Labrador CMS