SAS i Europa-toppen på punktlighet
Flyselskapene kjemper en daglig kamp om å holde rutetidene. Det å kunne presentere seg som «best i klassen» på punktlighet er ikke bare godt for omdømmet.
Dette er også en viktig konkurransefaktor. Reisende liker ikke forsinkelser, og velger helst flyselskap som flyr dem dit de skal når de skal.
Derfor er det en ikke ubetydelig interesse rundt de månedlige punktlighets-oversiktene som presenteres av det globale analyseselskapet Cirium.
God og dårlig
Resultatet for den viktigste sommermåneden, juli, foreligger nå. Selskapene måles på hvor mange av rutene som ankommer reisemålet i tide.
Oversikten er en god nyhet for SAS, men en dårlig for Norwegian.
SAS holder seg fortsatt inne på listen over de 10 selskapene i Europa som overholder sine rutetider best.
Verre er det for Norwegian. Selskapet falt ut av denne listen før sommeren, og har fortsatt ikke klart å komme seg tilbake.
Innrømmer svikt
Selskapet oppgir i sin trafikkstatistikk for juli at punktligheten, målt i antall avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var på 67,6 prosent. Det var ned 5,6 prosentpoeng fra juli i fjor.
Ciriums oversikt viser imidlertid ankomst-punktligheten.
flysmart24 har spurt Norwegian om hvordan det skal komme seg tilbake på topp-listen, men selskapet har ikke svart på denne henvendelsen.
Generelt lavere punktlighet
For Europa som helhet er det spanske Iberia Express, lavprisversjonen av Iberia, som har inntatt topp-plasseringen, fulgt av Icelandair som for andre måneden på rad er rangert blant de aller beste.
Cirium konstaterer imidlertid at den generelle punktligheten for Europa har falt.
Selskapet knytter dette til de forstyrelsene som har vært i flytrafikken, og som ble forårsaker av de IT-problemene som rammet luftfarten i midten av måneden.
Datasystemene ble rammet på mange av de store flyplassene. Det skapte både forsinkelser og kanselleringer. I tillegg, skriver Cirium, har generelt stor sommertrafikk gitt lavere punktlighet.
De 10 beste i Europa
Listen over de 10 beste flyselskapene ser du under her. Tallet bak flyselskapsnavnet angir hvor stor andel av selskapets flyvninger som har ankommet reisemålet i tide.
- Iberia Express, Spania – 79,7 pst.
- Icelandair, Island – 79,1 pst.
- Vueling, Spania – 76,4 pst.
- Finnair, Finland – 75,2 pst.
- SAS, Sverige/Danmark – 74,8 pst.
- Iberia, Spania – 73,8 pst.
- KLM, Nederland – 71,6 pst.
- Air Europa, Spania – 71,4 pst.
- LOT Polish Airlines, Polen – 68,8 pst.
- Transavia France, Frankrike – 67,4 pst
Kilde: Cirium
Forsinket, men i rute
Så må vi føye til at når Cirium måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.
Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet 14 minutter etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om flyet landet i rute.
Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.