Mat og drikke

Norway’s Coastal Kitchen er Hurtigrutens store lokalmatsatsing.

Hurtigruten satser stort på lokalprodusert mat og drikke

I år er det 130 år siden Hurtigruten startet seilinger langs norskekysten. I dag har de totalt 16 skip som seiler over store deler av verden, og rundt 3300 ansatte. De satser stort på bruk av lokale råvarer og sier at 80 prosent av det som serveres ombord skal være fra kysten.

Publisert Sist oppdatert

­

Er skipet i Finnmark, serveres spesialiteter derfra. Lokal mat skal være så lokal at gjestene ser fisken blir levert ombord fra kaia.

Hurtigruten omorganiseres nå i en norsk og en global del, og nye reiseopplegg utvikles hele tiden. Målet er å bli den desidert ledende reiselivsaktøren i Norge.

Hvilken strategi følger Hurtigruten når det gjelder lokalmat, kontra internasjonale trender? var et av temaene på konferansen Mat & Marked i september.

– Vi har et matkonsept Norway’s Coastal Kitchen, som er vårt løfte til gjestene. Det er lokalprodusert mat med unike historier og unik smak. I dagens Hurtigruten er mat en svært sentral del av konseptet, det er en kjerneverdi. Hurtigruten har forpliktet seg til å kjøpe de fleste av våre varer og tjenester fra lokale leverandører, der det er mulig. Vi er en av de største aktørene innen lokalmat i reiselivsnæringen og verdensledende i cruisebransjen, sa Hurtigrutens culinary director, Øistein Nilsen.

– Gjennom Norway’s Coastal Kitchen handler vi fra rundt 70 gårder, fiskebedrifter, bakerier, slaktere, ysterier, destillerier og iskremleverandører. Lokale råvarer har en stor smaksfordel, ikke minst hvis ingrediensene inkluderer eventyrlystne alternativer, som mikrourter, blomster og en «kul» historiefortelling. Mange av ingrediensene vi bruker kommer fra havet, vi seiler egentlig over verdens beste matfat. Kvaliteten på fisk og skalldyr der vi seiler en unik.

Miljøbevissthet er i dag, og forventes å bli, en strek driver i restaurantbransjen fremover. Vitamin Sea, som vi kaller det, tang og tare og annen sjømat er neste kapittel. Vi har inngått et samarbeid med Lyngen Seaweed om å dyrke og utnytte tang innen matlaging. Tiden da protein betydde kjøtt er over, mener jeg, både på grunn av helse, miljø og dyrevelferdsårsaker, leter vi hele tiden etter nye proteinkilder som vi kan bruke. Det grønne er gått fra å være siderett, til hovedrett. Plantebaserte råvarer ser ut til å være fremtiden. Vi søker etter matløsninger som fremmer bærekraft, sikkerhet og velferd for planeten og for kroppen vår. Plantebaserte råvarer har lavere karbonavtrykk og et høyere antall næringsstoffer, de er også mer kostnadseffektive og bærekraftige. Vi ser et også skifte mot biologisk nedbrytbar emballasje.

Etter pandemien ser vi at gjestene er mer opptatt av hva de spiser og hva maten inneholder. Kosthold er viktig og vi informerer gjestene om innholdet i maten, ingredienser, næringsinnhold og så videre, sa Hurtigrutens culinary director, Øistein Nilsen.

Skal opp i over 50% norske drikkevarer

– Det snakkes mye om lokal mat, og det er viktig, men jeg synes også at det er viktig å kjøpe lokalt også når det gjelder drikkevarer. I 2020 var 22 prosent av drikkevarene Hurtigruten brukte norske. Vi så til matsiden og fikk inspirasjon til å kjøpe enda mer drikkevarer lokalt. I dag er vi kommet opp i 43 prosent norske produkter og målet i 2026 er at 56 prosent i våre drikkemenyer skal komme fra Norge, fortalte Hurtigrutens front of house & beverage director, Tani Gurra.

– Bryggeriet Mack er en sentral samarbeidspartner og vi jobber tett med en rekke produsenter. Norske bryggerier leverer meget god kvalitet på øl. Vi har naturligvis også et store tilbud av akevitt, gin, whisky, vodka og annet, samt fruktvin og dessertvin. Jeg synes det er viktig å gi sjansen til små produsenter til å prøve, og som en stor aktør har vi muligheten til å hjelpe dem videre og utvikle bedre produkter, til glede for produsentene og våre passasjerer. Norge er ikke et vinproduserende land, men vi har muligheter når det gjelder fruktvin og dessertvin.

Når det gjelder trender ser vi at norsk arktisk whisky allerede er populær i Asia, den kommer sikkert også snart til å vokse i Europa. Små bryggerier i nord, men også lengre syd i Norge, har gode produkter. Vi jobber ganske tett med noen av disse og mener små destillerier og bryggerier er en trend som kommer til å forsterkes. Vi prøver å fortelle historien til både produktene og stedene de kommer fra til de som kommer ombord. Vi sier at med Hurtigruten kan du se, smake og drikke Norge.

Så må vi nevne «Havets bobler», et eksperiment vi gjorde sammen med Haugen-Gruppen, med å lagre engelsk musserende vin av høy kvalitet under vann. Vi senket 1700 flasker Rathfinny Sparkling Wine for å se hvordan de utviklet seg med undersjøisk lagring. Eksperimentet ble svært vellykket og vi har tenkt å fortsette å lagre vin undersjøisk, forskjellige steder langs kysten der vi seiler, sa Hurtigrutens front of house & beverage director, Tani Gurra.

Powered by Labrador CMS