
Friele til topps
For tredje året på rad oppfatter norske forbrukere Friele som den mest bærekraftige merkevaren innen drikkevarer. Det kommer frem i årets Sustainable Brand Index*.
– Denne utmerkelsen bekrefter den sterke tilliten forbrukerne har til Friele og arbeidet vårt med bærekraft. Vi er veldig stolte og ydmyke over at vi beholder denne posisjonen og anerkjennelsen for tredje år på rad, sier Mona Lindgren, Senior Brand Manager i Jacobs Douwe Egberts (JDE) Norge AS, som er ansvarlig for merkevaren Friele.
Friele har levert kvalitetskaffe til den norske forbrukeren i over 225 år og gjennom JDE sitt bærekraftsprogram, Common Grounds, jobbes det målrettet for å forbedre de sosiale og miljømessige forholdene der kaffe dyrkes. Programmet består av tre pilarer: Ansvarlig handel, minimere miljøavtrykk og sosialt ansvar.
I 2024 har Friele bidratt gjennom ulike initiativer i hele verdikjeden. Over 300.000 kroner er blitt donert til å hjelpe kaffebønder til en bedre hverdag i Colombia og Honduras gjennom kaffeserien Friele Farmer friendly. Innen sosialt ansvar har Friele bidratt med mer enn 1,2 millioner kaffekopper årlig til Kirkens Bymisjon, et samarbeid som har vart helt siden 2007. For å minimere miljøavtrykk lanserte Friele i fjor også Norges første resirkulerbare papirbaserte refillpose for instant-kaffe og Friele-kaffen brennes med fornybar elektrisitet ved kaffebrenneriet i Bergen.
– Bærekraft er helt sentralt for å ivareta kaffeproduksjon i fremtiden. Det tar vi på stort alvor og denne utmerkelsen inspirerer oss til å fortsette jobben. Det handler om å tilby god kvalitetskaffe samtidig som at forbrukerne skal kunne stole på at vi tar ansvar. Det ansvaret ligger hos oss, sier Mona Lindgren, Senior Brand Manager i Jacobs Douwe Egberts (JDE) Norge AS.
*Sustainable Brand Index gjennomføres årlig, og er en av Europas største uavhengige merkevarestudier om bærekraft. Den norske studien måler forbrukernes oppfatning av 278 merkevarer, på tvers av 36 bransjer. Hvert år gjennomføres mer enn 10.000 intervjuer blant norske forbrukere.