
Norsk alkoholfritt kvalitetsprodukt på restauranter i 15 land
Norske Ambijus, ledet av gründerbrødrene Christian og Alexander Jansen, har inntatt stjernerestauranter over hele Europa med sine eksklusive alkoholfrie vinalternativer. Med 15 land på eksportkartet og over halvparten av omsetningen fra utlandet, fortsetter selskapet å vokse. Planen er å innta det amerikanske markedet i 2025.
Nolo Nordic, en pioner innen produksjon av alkoholfrie drikkealternativer, blant annet med vinalternativet Ambijus. Drikken serveres av noen av verdens ledende restauranter, inkludert The Fat Duck by Heston Blumenthal i England og lokale favoritter som Credo, Hot Shop og Smalhans. Siden lanseringen i 2020, har Ambijus ikke bare utfordret, men også redefinert hvordan vi tenker på alkoholfrie drikker.
– Ambijus ble til fra et ønske om å tilby et fullverdig alternativ til vin som kan konkurrere på alle sensoriske nivåer – aroma, fylde og kompleksitet, forklarer Christian Jansen, medgründer og daglig leder i Nolo Nordic.
Med en unik blanding av tradisjonelle og innovative teknikker, som fermentering og infusjoner av ingredienser med naturlig tilhørighet i norsk flora, har Nolo Nordic gjennom Ambijus etablert et produkt som er dypt forankret i norsk arv og natur.
– Vi ønsket å skape drikker som er så komplekse og 'voksne' at de naturlig velges til mat, eller serveres i et vinglass. Når internasjonale Michelin-restauranter og eksklusive utsalgssteder velger Ambijus, vet vi at vi fyller et etterlengtet hull i markedet, legger han til.
Markedstrender og vekstmuligheter
– Vi ser en sterk internasjonal trend der forbrukerne etterspør kvalitetsalternativer til alkohol. Denne trenden får ringeffekter inn mot horeca- og matbutikkmarkedet, sier Christian Jansen, medgründer.
Det globale markedet for alkoholfrie drikker er i rask vekst. Ifølge Vinmonopolet har salget av alkoholfritt mer enn doblet seg fra 490.000 liter i 2017 til 1,3 million liter i 2024. Det er en økning på nesten 20 prosent fra året før. Trenden med alkoholfrie eller lavalkoholholdige drikker har spesielt vunnet terreng blant unge under 25 år, ofte drevet av både helsemessige og sosiale årsaker. Den helsefremmende trenden oppsto for alvor under pandemien og har vokst seg sterk over de siste årene.
– Ambijus er ideelt posisjonert for å møte den økende etterspørselen etter alkoholfrie alternativer, uten å gå på kompromiss med smaken. Vi har en sterk vekstambisjon med et mål om å mangedoble omsetningen i årene som kommer, sier Christian Jansen.
Han legger til at vekstambisjonene deres er realistiske i lys av den økende etterspørselen etter alkoholfrie alternativer, og at de skal nå vekstmålene ved å jobbe internasjonalt, bygge merkevare og produktutvikling.
– Vi ønsker å åpne dørene for investorer som deler vår visjon, og sammen løfte Ambijus til neste nivå i Norge og internasjonalt, sier Jansen.
Samarbeid med sommelierer og mesterkokker
Ifølge 2023-tall fra Folkehelseinstituttet drikker fortsatt hele åtte av ti nordmenn alkohol, men den voksende andelen av befolkningen som drikker mindre, eller ikke drikker alkohol i det hele tatt, har fanget oppmerksomheten til restauratører som vil tilfredsstille denne voksende demografien. Dette gjelder både lokale og internasjonale restauratører. Ambijus sikter mot ytterligere internasjonal ekspansjon det kommende året.
Hvert produkt fra Ambijus gjennomgår en nøye utviklingsprosess i samarbeid med ledende sommelierer og mesterkokker for å sikre en unik smaksopplevelse.
– Vi har et kreativt verksted i Ski hvor vi utforsker og utvikler hver drikk for å perfeksjonere dens karakter, utdyper Christian Jansen.
Det er her drikken utvikles gjennom intrikate prosesser, som blant andre inkluderer fermentering, infusjon, kaldbrygging og destillering. Resultatet er komplekse, unike komposisjoner som er rike på tanniner, krydder og smak, helt uten alkohol.