Politikk
Meningsløs streik skader norsk reiseliv
Mange i reiselivet har jobbet i måneder og år for at sommersesongen 2012 skulle bli en suksess, med økning i turismen fra utlandet. Så ser det ut til at forsommeren ødelegges av streik i offentlig sektor, en ikke-konkurranseutsatt, vernet virksomhet, som i sin helhet finansieres av skattebetalerne.Det første problemet var losene i Oslofjorden som la ned arbeidet, nå er alle landets losbåtførere tatt ut i streik. Utenlandske bilorganisasjoner har allerede advart sine medlemmer imot fare for drivstoffknapphet i oljelandet Norge. Det vil nok skremme tusenvis av bilturister også.– Vi har vært i oppkjøringsfasen til nå. Men vi var i ferd med å få full gass på turisttrafikken. Fra neste uke var det meldt 18–20 anløp av turistskip i Norge, forteller i European Cruise Service til NRKOg blokkeringen av trafikken er effektiv. Når losbåtførerne er i streik, blir situasjonen så vanskelig at det ikke er mulig å gjennomføre anløpene. Dermed kanselleres de aller fleste anløpene av cruiseskip så lenge streiken varer.– Nå gjør skipene vendereis. Når dette er lammet totalt snakker vi om mellom 40 og 50.000 mennesker som ikke kommer til havn daglig, sier Kordt.Oslo har gått glipp av tusenvis av cruiseskipspassasjerer på grunn av losstreiken. Muséene og andre attraksjoner går glipp av millioninntekter.Streikens største offer ble RCCLs «Vision of the Seas» (bildet), som måtte omdirigeres til Göteborg. Dette rammet 4000 passasjerer. Fra og med torsdag, da første cruiseskip måtte snu i Oslofjorden, til og med førstkommende lørdag, forventes Oslo å gå glipp av 10 skip med totalt 21.000 passasjerer, skriver - Passasjerer og mannskap fra disse skipene ville brukt 30,9 millioner kroner i Oslo, viser beregninger gjort av i Horwath Consulting.Hva de streiker for eller imot er en gåte for de fleste. Fagforeningene og de offentlige arbeidsgiverne opererer med helt forskjellige tall og virkelighetsbeskrivelser. Staten og kommunene bryr seg ikke , de sparer lønnsutgifter. De streikende bekymrer seg heller ikke, de vet at de har sikre jobber å gå tilbake til i det overadministrerte Norge, som har en offentlig sektor som er langt større enn det som er naturlig i forhold til folketallet. De det hele går ut over er norske og utenlandske reiselivsbedrifter, og ikke minst de som har valgt å legge ferien til Norge.Regjeringen må gripe inn snarest for å få slutt på galskapen! Drivstoffknapphet, eller frykt for miljøkatastrofe på grunn av opphopning av tankskip som ikke får losset, er forsvarlige påskudd for å gripe til tvungen lønnsnevnd.
40.000 – 50.000 cruiseturister rammes hver dagArthur KordtAftenposten.Per-Erik WintherH.K.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP