Nyheter

Rekruttering er en kjempeutfordring for mat- og drikkenæringen. Søkertallene for neste skoleår på videregående skole varsler ingen rask bedring. Foto: iStock

Millionsatsing til tross, søkertallene til restaurant- og matfag står stille

Landbruksdepartementet bidro med 2,5 millioner for å styrke rekrutteringen. Nå viser søkertallene til restaurant- og matfag en økning på fire – 4 –søkere.

Publisert Sist oppdatert

1.786 har søkt førsteåret på restaurant- og matfag på videregående skole for skoleåret 2023-24. Det er en en oppgang på fire søkere fra inneværende skoleår.

– Dette er ikke de tallene vi hadde håpet, sier Espen Lynghaug, spesialrådgiver for kompetanse og utdanningspolitikk i NHO Mat og Drikke.

Lynghaug påpeker at søkningen til restaurant- og matfag er summen av alt det arbeidet som legges ned hvert år av bedrifter, skoler og opplæringskontorene, og den nasjonale rekrutteringskampanjen.

– Der det arbeides godt lokalt, ser vi ofte at det er gode søkertall. Men det er problematisk at ungdommen som kunne tenke seg å jobbe i matindustrien, ikke finner de Vg2-tilbudene de kunne tenke seg å utdanne seg i på sitt hjemsted. Yrkesfagpolitikk er ikke bare utdanningspolitikk, men næringspolitikk: Fylkeskommunene har et ansvar for næringsutvikling. Det betyr blant annet å sikre bedriftene tilgang på kompetent arbeidskraft. Da må skoletilbudene finnes der bedriftene er.

Stabilt siden 2020

I toppåret 2013-2014 søkte 2.156 elever førsteåret på restaurant- og matfag på videregående skole.

De siste årene ser det slik ut, og siden 2020-21 har tallene vært svært stabile etter mange år med nedgang:

  • 2019-20: 1.884

  • 2020-21: 1.773

  • 2021-22: 1.794

  • 2022-23: 1.782

  • 2023-24: 1.786

LES MER | Her finner du alle søkertallene til videregående skole for 2023-24

Oslo har 70 søkere til neste skoleårer på vg1 restaurant- og matfag, langt bak fylkene med flest:

  • Viken: 384

  • Trøndelag: 193

  • Vestfold og Telemark: 182

  • Rogaland: 190

  • Vestland: 180

Nordland er et fylke som har hatt betydelig vekst i antall søkere, mens andre går ned.

– Vi er kommet inn i en periode hvor hvert ungdomskull kommer til å være mindre enn året før, noe som gjør at vi etter hvert vil få nedgang i søkertallene selv om søkningen er stabil prosentmessig, sier Lynghaug i NHO Mat og Drikke.

Han er nå opptatt av at bransjen må jobbe sammen:

– Vi må også fremover arbeide med flere av de 24 tiltakene foreslått av rekrutteringsutvalget, hvor både fylkeskommunen som skoleeier, arbeidslivets parter og bedriftene selv både har ulike oppgaver og må jobbe tettere sammen, sier Lynghaug.

Kampanje sett av mange

Et helt annet spørsmål er hvordan tallene hadde blitt uten rekrutteringskampanjen «Smak deg frem».

Bak kampanjen står NHO Mat og Drikke, NHO Reiseliv, NHO Service og Handel, Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Oi! Trøndersk Mat og Drikke og Trøndelag fylkeskommune.

Landbruks- og matdepartementet har bidratt med 2,5 millioner kroner til kampanjen.

NHO Mat og Drikke har tidligere opplyst at kampanjen har hatt over 14 millioner visninger i digitale kanaler, inkludert 2 millioner på TikTok alene.

Her er en av videoene som er brukt i kampanjen:

Powered by Labrador CMS