AI-selskap skal hjelpe restauranter med å optimalisere bemanning og hindre matsvinn
Planlegging av bemanning og vareinnkjøp er en tidkrevende og manuell prosess. Det norske selskapet Edda har utviklet en robotplanlegger som bruker kunstig intelligens (AI) for å gjøre restaurantene mer effektive.
Robotplanleggeren henter data fra bedriftens ulike systemer for bookinger, salg, bemanning og regnskap, for deretter å kombinere disse interne dataene med eksterne data om vær, helligdager og annet.
– Teknologien estimerer etterspørselen. Det gjør at vi kan hjelpe restauranter med å optimalisere antall ansatte på jobb og kjøpe inn riktig mengde varer. Restaurantene blir mer lønnsomme og reduserer matsvinnet, sier daglig leder i Edda, Remi Morken.
Han forteller at alt fra en tidligere Bocuse d’Or-vinner til kjederestauranter har tatt i bruk Edda. Én av dem er pizzakjeden Digg, som har økt produktiviteten til de ansatte, i form av pizza produsert per time, med over 15 prosent.
– Før pleide vi å bruke mye tid og ressurser på planlegging og oppfølging. Nå har vi et system som er enkelt å bruke og som øker effektiviteten i virksomheten, sier Gaute Ervik Bakke, daglig leder i Digg.
Digg-gründeren forteller at Edda også benyttes i forbindelse med kontroll på forbruk og svinn av råvarer.
– Gjennom økt innsikt får vi bedre kontroll. Blant annet oppdaget vi et overforbruk på ost. Vi reduserte forbruket av mozzarella med over 20 prosent i året uten at det gikk på bekostning av produktet, sier Bakke.
Den største eieren i Edda er Askeladden & Co., som også står bak flere kjente kjeder som legetjenesten Dr. Dropin, massasjekjeden Squeeze og tannhelsekonseptet Blid. Også pizzakjeden Digg har gründerfabrikken som sin største eier.