Mange i servicebransjen frykter trakassering på jobb
Én av fem nordmenn nøler med å anbefale en karriere i servicebransjen på grunn av mobbing og sjikane fra kunder. Nå lanserer en av landets største butikkjeder «godhetsuke» på sine omlag 250 betjente stasjoner i Norge.
– Vi kaller det «Kindness Week», og hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Vil at folk skal bry seg
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K, svarer mer enn halvparten at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. Tre av ti har vurdert å gripe inn, men lot være, ifølge den landsrepresentative undersøkelsen.
– Slike hendelser kan oppleves vanskelige og ubehagelige for andre kunder, men situasjonen er enda verre for den som blir trakassert. Derfor setter vi stor pris på alle som bryr seg og støtter den ansatte når noe ikke er greit, sier Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25.000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet.
I undersøkelsen kommer det frem at én av fem nordmenn er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Omlag 1 av 14 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer – noe som tilsvarer 350.000 nordmenn.
– At så mange mener servicemedarbeidere må tåle trakassering er trist og skremmende, sier Sandsbråten