Jordbruksoppgjøret 2024
Staten vil ha nasjonal merkeordning for norsk mat i serveringsbransjen
Ett av bøndenes krav under årets jordbruksoppgjør er at staten øker bevilgningen til Stiftelsen Norsk Mat for 2025 fra 71 til 78 millioner kroner. Statens forhandlere har allerede sagt ja i sitt tilbud, men knytter også nye arbeidskrav til beløpet. Statens forhandlingsutvalg foreslår blant annet at Stiftelsen Norsk Mat får i oppdrag å utrede en nasjonal merkeordning for norsk mat til bruk i serveringsbransjen.
Norsk Mat er en uavhengig stiftelse som har som formål å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon og synliggjøre konkurransefortrinn og opprinnelse overfor forbrukerne.
Stiftelsen Norsk Mat administrerer Kvalitetssystem i landbruket (KSL), merkeordningene Nyt Norge, Beskyttede betegnelser og Spesialitet.
Stiftelsen har dessuten ansvar for faktabasert informasjon om økologisk mat til forbrukere, for godkjennings- og merkeordningen Inn på tunet og for drift og utvikling av databasen lokalmat.no.
Strategisk verktøy
I sitt krav til staten understreket jordbrukets forhandlingsutvalg hvor viktig det er at Stiftelsen Norsk Mat også framover brukes som et «strategisk verktøy som er felles for hele det norske landbruket for å øke norskandelen i markedet for landbruksvarer».
Relaterte artikler
-
Skuffet over partenes tafatte satsing på økologisk matproduksjon
-
God avtale for birøkterne, men to viktige krav gjenstår
-
Enige om ny jordbruksavtale: Småbrukarlaget er skuffet
-
«Det store norske Grøntløftet» skal få oss til å spise sunnere – nå kommer pengene
-
Kan regne med økte statlige bevilgninger
-
Bøndene og staten enige om forhandlinger
-
Håper på enighet om tallfestede økomål
Og fulgte opp ved å foreslå en økt bevilgning til Norsk Mat fra 71 til 78 millioner kroner for neste år, noe staten sa ja til i sitt tilbud noen dager senere.
Det endelige svaret ventes 16. mai når forhandlingsfristen går ut.
I kravet sitt forutsetter bøndene blant annet at stiftelsen bruker noen av midlene til
- å opprettholde antall eksternrevisjoner gjennom Kvalitetssystem i landbruket (KSL), og at nødvendig utvikling av KSL fortsatt har prioritet i stiftelsens arbeid. KSL er bondens system for å dokumentere kvaliteten i driften (red. anm.).
- at stiftelsen fortsetter jobben med å markedsføre kvalitetsmerkene «Spesialitet» og
«Beskyttet betegnelse».
Jordbrukets forhandlingsutvalg påpekte dessuten at Stiftelsen Norsk Mat måtte settes i stand til «å sikre konkurransekraft til norsk matproduksjon ved å utvikle revisjonsløsninger, forenkle og oppdatere KSL som system».
Utviklingen av KSL, med tilhørende digitale løsninger, vil kreve en investering på 3,3 millioner kroner i 2025, mener bondeorganisasjonene.
Partene enige om retningen
Statens forhandlingsutvalg har altså foreslått å øke bevilgningen til Stiftelsen Norsk Mat med 7 millioner kroner for 2025, for å forsterke arbeidet på de områdene som bøndene trakk fram – nemlig utvikling av Kvalitetssystem for landbruk og markedsføring av de to nevnte kvalitetsmerkene.
Når det gjelder utviklingen av ordningen Beskyttede betegnelser, legger statens forhandlingsutvalg imidlertid til grunn «at merkeordningen Nyt Norge samfinansieres av Omsetningsrådet, merkebrukerne og dagligvarehandelen, i tråd med planen styret i Norsk Mat har lagt opp til».
Skal utrede merkeordning for serveringsbransjen
Statens forhandlingsutvalg foreslår dessuten at Stiftelsen Norsk Mat får i oppdrag å utrede en nasjonal merkeordning for norsk mat til bruk i serveringsbransjen.
Dermed følger regjeringen opp sin stortingsmelding «Strategi for økt selvforsyning av jordbruksvarer» fra mars i år.
I stortingsmeldingen vises det blant annet til at mange forbrukere opplyser at de ønsker å støtte norsk matvareproduksjon. Kunnskap om hvor matvarene kommer fra, vil derfor styrke konkurransekraften til norsk mat, mener statens forhandlere og ramser opp stiftelsens styrker:
Stiftelsen Norsk Mat forvalter flere merkeordninger som blant annet synliggjør norsk matproduksjon mot forbruker og dermed bidrar til målet om økt selvforsyning, til å bygge Matnasjonen Norge og til å nå omsetningsmålet for lokalmat.