Vil gi økologisk mat et løft og lanserer ny nettavis – Økologisk24.no
Medier og Ledelse vil gi økologisk mat og landbruk et redaksjonelt løft. Derfor lanserer vi nettavisen Økologisk24 og satser tungt på økologi i hele fem av våre publikasjoner i 2024.
Økologisk mat trenger definitivt mer oppmerksomhet. For folk flest vet rett og slett for lite om bærekraftig matproduksjon.
Samtidig kunne de mange øko-aktørene i landet trengt redaksjonell omtale – og et «podium» hvor deres utfordringer og muligheter blir mer synlig. Vi håper at Økologisk24 kan bli et samlingssted og referansepunkt for dem som er interessert i nyheter om økologisk matproduksjon i Norge.
Behov for redaksjonell omtale – og debatt
Det er dessuten behov for mer informasjon som retter seg mot ulike forbrukergrupper, salgskanaler og flere markeder som Medier og Ledelse når gjennom sine publikasjoner. Informasjon som treffer bredere enn den gjør i dag, synes vi.
Og ikke minst: det trengs mer debatt om hva som må til for at forbruket av økologisk mat øker, om økobransjens rammebetingelser, utfordringer og mulige løsninger for å bane vei for større forbruk av sunne produkter.
Det har vi i Medier og Ledelse tenkt å bidra til gjennom en bred journalistisk satsing, både digitalt og på papir. Ved å skrive om økologi i hele fem av våre publikasjoner og samle alt redaksjonelt stoff i vår nye nettavis, Økologisk24.
Nytt nettsted – økologisk24.no
«Oppskriften» vår ser slik ut:
Vi har nå etablert et nytt, nyhetsbasert nettsted – økologisk24.no. Her skal vi publisere artikler, fakta, kommentarer, reportasjer og debattstoff om økologisk mat og matproduksjon. Og se på økologi i en litt større perspektiv.
Meningen er at alt som skrives om økologisk mat og landbruk i våre publikasjoner, skal samles i denne nettavisen.
For å sørge for at flest mulig som vil, kan lese vår saker økt lesing, skal alle artikler på økologisk24 ligge åpne. Altså ikke bak en betalingsmur.
Vi kommer til å sende ut et ukentlig nyhetsbrev. Du kan melde deg på her.
Stoff i fem publikasjoner
Økologi og økologisk matproduksjon skal bli tema i både Dagligvarehandelen, Dagens Perspektiv, Samtiden, Reiseliv1 og Convenience i løpet av 2024, altså i fem papirutgaver og nettsteder. Den åpenbare fordelen er at vi når større lesergrupper og miljøer enn vi hittil har gjort. Og nye.
Dagligvarehandelen, matbransjens hovedpublikasjon, henvender seg til matindustrien og dagligvarebutikkene. Convenience tilbyr mat i farta og har begynt å satse sterkere for på sunnere alternativer til tradisjonell veimat.
Dagens Perspektiv retter seg mot ledere og fagfolk i mange bransjer og dekker politikk og samfunnsstyring, både på nett og i månedsmagasin.
Samtiden, landets eldste, prisbelønnede fagblad, skriver om kultur og trender i samfunnet, mens Reiseliv1 dekker reiselivsbransjen, hoteller, serveringssteder og opplevelser. Det er verdt å nevne at hotellene registrerer økende interesse for både økologisk mat og kortreist mat.
Kort sagt: fem digitale og tradisjonelle kanaler som vil sette økologisk mat høyere opp på dagsorden i 2024.
Mer øko-stoff og fagkonferanse
Dagligvarehandelen har allerede siden tidlig på 2000-tallet satset bevisst på økologisk stoff – rettet mot kjøpmenn, ledere og medarbeidere i dagligvarebransjen. Den kommer til å fortsette med det, til både ukeavisen og nett.
Dagligvarehandelen vil belyse utviklingstrekk og ulike økologiske konsepter i månedene som kommer. Deres redaksjonelle utgangspunkt er at øko-produkter fortsatt får for lite oppmerksomhet, og for dårlig eksponering i dagligvarebutikkene her til lands.
Dagens Perspektiv kommer til å lage et temanummer om økologisk matproduksjon og økologiske produkter i løpet av året.
Temaene skal også belyses på konferansen Mat og Marked som arrangeres for fjerde gang til høsten.
Samtiden, landets eldste fagblad, produserte en vellykket utgave om mat i fjor - med litt annerledes vinkling. Planen er at redaksjonen skal lage et temanummer om økologisk mat og det som trender i matveien, for eksempel på festivalmarkedet.
Både Convenience og Reiseliv1 har registrert folks og økende interesse for økologisk mat, og næringsaktørenes nye øko-grep. De skal derfor ha ekstra fokus på økologisk mat i «sine» bransjer.
Håpet vårt er at økt journalistisk fokus på økologisk mat vil bidra til større bevissthet rundt produksjonen, bedre rammevilkår for aktørene og økt omsetning av sunn mat.
Prosjektet har fått økonomisk støtte fra Landbruksdirektoratet.