Opplevelser

Akershus festning i Oslo bader i ettermiddagslyset mandag

En milliion flere besøkende til Akershus Festning?

Publisert Sist oppdatert

Se for deg følgende. Tursiter fra hele verden står inne i et stort underjordisk senter og venter på et forrykende multimedieshow. Deretter en vandring gjennom verdens lengste digitale vegg prydet med dramtiske øyeblikk fra Norgeshistorien, som gjenskapes digitalt. Så kan man ta heisen 30 meter opp og kommer ut foran Akershus slottskirke.

Dette høres kanskje ut som et eventyr, men det er faktisk ikke det. I dag overleveres rapporten «Økt byliv på Akershus festning til Hanna Marcussen (MDG), byråden for byutvikling. Rapporten foreslår å gjøre flere grep for å tiltrekke flere mennesker til Oslos største destinasjoner.

Rapporten anslår at dagens 1,6 milllioner besøkende kan økes til 2,5 med disse forslagene. Det er også enklere ting som foreslås, som tydligere innganger og lengre åpningstider.

Festningsforvalter Hanne Berg sier til Aftenposten at potensialet for økt besøk er enormt. Mange opplever festingen som utilgjengelig fastlår hun.

Folk er vant til å rusle rundt på festningsmurene og nyte utsikten. Nå blir det mulig å kunne spise godt og ta seg en utepils i fine grøntområder. Mye skal erstattes, inkludert det slitne orgelet i slottskirken. Vi må sørge for at det blir liv her også på kveldstid, sier Erling Kjærnes, direktør for Forsvarets museer, til Aftenposten.

Forsvarsmuseet ligger i dag bortgjemt på Ytre festning. Ideen er å flytte den eldste delen av samlingen til den sivile siden. Den moderne forsvarhistorien kan flyttes til det tidligere Samtidskunstmuseet på Bankplassen som har stått tomt i årevis. Vi må rendyrke festningens historie, sier Kjærnes.

Bunkersen, på 6,5 mål under festningen ble bygget av tyskerne under 2.verdenskrig og rommer i dag et parkeringshus for 80 elbiler. Svært få har sitt sine ben her foreløpig, men nå foreligger det planer om å få inn de store publikumsmassene.

Her skal vi ta i bruk absolutt alle former for digital formidling og interaktive opplevelser, skryter Kjærnes. På en skitten garasjevegg skal en 50 meter lang og fire meter høy digital skjerm, skal gi publikum følelsen av å være tilstede i historiske hendelser.

Assisterende direktør Camilla Mathiesen i Forsvarsbygg, som forvalter Akershus festning. Hun mener rapporten er god. Den viser en spennende ambisjon, og vi ønsker selvsagt å bidra. Dette er et første skritt. Så må det foredles med tanke på den militære aktiviteten, sier hun. – Og hvem skal betale gildet? – Finansiering er det for tidlig å si noe om ennå, fastslår hun

Powered by Labrador CMS