Inne i den nordiske paviljongen.

Verdensutstillingen i Japan åpner – Norge aktivt tilstede

Expo Osaka åpner søndag 13. april. Norge deltar i fellesnordisk paviljong, som viser nordiske verdier og innovasjoner. Paviljongen serverer også nordisk mat med spennende japansk vri.

Publisert

Den offisielle åpningsseremonien er lørdag 12. april, og dagen etter åpner paviljongen for publikum.

Norge er med på en nordisk paviljong, sammen med Sverige, Danmark, Finland og Island. Det er Innovasjon Norge som koordinerer den norske deltagelsen.

 - Vi gleder oss til å vise frem Norge, med våre nordiske naboer og jobbe sammen med partnerne mot et felles mål om mer næringslivsamarbeid med Japan, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Tema

Verdensutstillingen er en internasjonal møteplass for aktører fra næringsliv, organisasjoner, forskningsmiljøer, kulturliv og myndigheter. Hensikten er et tettere samarbeid om globale utfordringer.

Det er den klassiske verdensutstillingen, som Eiffeltårnet ble bygd til i Paris i 1889 og Atomium i Brussel i 1958.

"Designing Future Society for Our Lives" er hovedtemaet for verdensutstillingen i Osaka 2025. Den nordiske paviljongen heter "The Nordic Circle". Paviljongen skal vise hvordan vi lever i Norden, vår teknologi og innovative løsninger, og viktigheten av tillit, samarbeid og bærekraft i våre samfunn. Dette vises gjennom bilder, video og lydlandskap inne i paviljongen.

Den norske deltagelsen er finansiert av Nærings- og fiskeridepartementet, Utenriksdepartementet og de norske partnerselskapene DNV, Statkraft, Equinor, Kongsberg, GE Healthcare, Rystad Energy og Sjømatrådet. NHO og LO er også partnere.

Fusion-mat

Paviljongens restaurant skal i hele utstillingsperioden servere nordisk mat, men med en spennende japansk vri. Den prisvinnende svenske kokken Frida Ronge, har satt sammen en meny som vil være en fusion, der klassiske nordiske retter møter japanske ingredienser. Et eksempel er Skagen toast, med japansk yuzu kosho-majones og lodderogn.

- I 20 år har jeg arbeidet med å integrere nordisk-japansk bærekraftig gastronomi i Norden. Dette har blitt en utrolig populær kombinasjon. Nå blir det fantastisk å gjøre det samme i Japan, sier Frida Ronge.

 For norsk sjømateksport er Japan et svært viktig marked, og det var faktisk innføringen av norsk laks til Japan som gjorde at laks ble brukt i sushi, som nå er en internasjonal suksess.

 - Japan har lenge vært et viktig marked for norsk sjømatnæring. Vi har tette bånd, formet både gjennom handel med ferdige produkter og det at deler av japansk sjømatindustri bruker norsk råstoff. Og Japan var tross alt arnestedet for den globale megatrenden med laks som sushitopping, et resultat av en 40 år gammel norsk-japansk innovasjon, sier Christian Chramer, adm.dir. i Sjømatrådet.

Norsk eksport

Norge eksporterer i hovedsak fisk og fiskeprodukter, mineraler, kjemiske produkter, maskiner og metaller til Japan. I tillegg til samarbeid innenfor vitenskap, teknologi, forskning og utdanning, har Norge og Japan lenge hatt gode diplomatiske relasjoner. Dette gir svært gode eksportmuligheter for norsk næringsliv. Vi tiltrekker i økende grad også japanske investeringer til Norge innen flere sektorer, som sjømat og akvakultur, maritim, grønn energi og helse.

Tematiske dager

Expo Osaka 2025 varer helt til 13. oktober, og i løpet av det halve året vil det bli arrangert tematiske dager på paviljongen, som vil være viktige for de norske partnerne. Disse tematiske dagene vil være innenfor energi, romfart, helse og livsvitenskap, mat og mer.

 

Powered by Labrador CMS