Politikk

Administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold under NHO Reiselivs frokostmøte i NHO-bygget på Majorstuen i Oslo

NHO Reiseliv vil ha en bedre beredskapsplan for fremtiden

Publisert Sist oppdatert

Administrende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv har flere ganger uttalt seg kritisk til at regjeringen ikke har fjernet meter-kravet før fredag i forrige uke.

Dette har vi ventet på. Avstandskravet har sammen med andre restriksjoner kostet næringen milliarder i omsetningstap. Krisepakkene har hjulpet, men ikke vært treffsikre nok og kan på ingen måte veie opp for tapte inntekter. Det bedriftene virkelig trenger er å få lov å drive som normalt, sier Devold.

Reiselivsdirektøren oppfordrer nå nordmenn til å benytte reiselivsnæringen fremover.

Nå gleder ikke minst utelivet, skisteder, restauranter og hoteller seg til å ta i mot hver eneste gjest. Jeg håper mange unner seg en natt eller to på hotell, en bedre middag og tar seg en tur på ut på byn, fortsetter hun.

NHO Reiseliv og NHO er opptatt av at partene i arbeidslivet og regjeringen må lage en god og forutsigbar plan for hvordan vi takler en pandemi og håndtering av eventuelle nye smitteutbrudd. Devold understreker at nedstengningen var spesielt hard og kostbar for reiselivsnæringen.

Hun etterlyser nå en ærlig evaluering for å lære av feil som ble gjort, og for å unngå å ramme enkeltnæringer i fremtiden. Vi må aldri igjen få en så hard nedstengning av reiseliv, uteliv og kultur, sier Devold. Hun mener man ikke kan basere seg på å stenge hele sektorer i samfunnet, og viser til andre EU land som har kombinert relative åpne samfunn med Coronapass.

I en undersøkelse av NHO Reiselivs medlemmer oppgir 28 % at de har likviditetsproblemer. Mange henger etter med å betale lønn og regninger. Derfor ber NHO reiseliv om utsettelse av skatter og avgifter til over sommeren.

Powered by Labrador CMS