NHOs sjeføkonom Øystein Dørum.

NHO-bedriftene ser lysere på fremtiden

For første gang på to og et halvt år er det en overvekt av optimister blant NHO-bedriftene. Reiselivsbedriftene er blant de som har størst tro på markedssituasjonen det kommende halvåret.

Medlemsundersøkelsen er tatt opp etter at Donald Trump ble innsatt som president i USA – og ikke minst etter at han innledet handelskrigen med Canada, Mexico og Kina.

– Dette kan ha påvirket resultatene. I hvilken grad, vet vi ikke, siden vi ikke har spurt eksplisitt om dette, understreker sjeføkonom Øystein Dørum.

* 18 prosent av de 3385 bedriftene som har deltatt, venter en svakere markedssituasjon den neste seks månedene.

* 21 prosent venter at markedssituasjonen skal forbedre seg i perioden.

* Overvekten optimister er på 2 prosent, opp fra en tilsvarende overvekt av pessimister i januar-undersøkelsen.

* Det er første gang siden sommeren 2022 at netto-utsiktene har vært positive.

Sjømat-bedriftene pessimistiske

Norge har relativt liten eksport til USA, sammenlignet med det europeiske markedet, men amerikanerne utgjør likevel det nest største eksportmarkedet for norske varer utenfor EU.

De siste par årene har Norges eksportverdi til USA ligget på rundt 60 milliarder kroner, eller 3 prosent av den totale vareeksporten. Amerikanerne kjøpte norsk laks for 10 milliarder kroner i fjor – dobbelt så mye som i 2019, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Riktignok trekker bedriftene i Sjømat Norge den samlede vurderingen av fremtidsutsiktene ned, men også her er optimismen på fremmarsj, i den forstand at det var flere pessimister i januar-undersøkelsen.

Det er bedriftene i teknologibedriftene, bilbransjen og reiseliv som oppgir å ha størst tro på markedssituasjonen det kommende halvåret. Byggenæringen dominerer nok en gang blant dem som ser mørkest på fremtiden, sammen med bedrifter innenfor helse, velferd og oppvekst.

Powered by Labrador CMS